vrijdag 1 juni Preikestolen / auto terugreis Bergen / quality hotel Edvard Grieg / terugreis

2 oktober 2022 - Zutphen, Nederland

Vanochtend vroeg opgestaan. Vandaag gaat het gebeuren, een van de hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk) van deze reis, De beklimming van de Preikestolen samen met Siem. Voor Siem was dit eigenlijk een hele belangrijke voorwaarde als doel van deze reis. Om 07:30 uur reden we richting Preikestolen, onderweg nog even wat broodjes, donuts gekocht in een supermarktje onderweg. Onze rugzakken waren in ieder geval goed gevuld met water, bananen enz. Om 08:00 uur reden we het parkeerterrein op en daar viel op dat er al mensen waren begonnen met de beklimming. We wilden een beetje vroeg gaan en dat is gelukt. Om 08:15 uur begonnen we met onze beklimming en ik had met Siem afgesproken dat hij maar zijn eigen tempo toets gaan, alleen af en toe even wachten op mij. (oude diesels komen wat later op gang) Dat ging prima, direct in het begin al vrij stijl, maar gelukkig daarna ook weer een stukje vlak, daarna 'vals plat' dan weer een stijl stuk, op zich goed te doen. Doordat we al vroeg met de beklimming waren begonnen hadden we nog niet zo veel last van de warmte, al moet ik wel zeggen dat het zweten al snel begon. Ongeveer halverwege zat Siem te wachten, we hebben even wat gegeten en gedronken en gingen daarna snel weer verder. Het was een hele bijzondere beklimming, zeker toen er zeker wel gedurende 20 a 25 minuten zwaar stijl omhoog moest  worden gegaan. (een soort zwarte piste bij het skiën) De totale klim is ongeveer 4 km en je klimt naar een hoogte van 1000 meter boven de zeespiegel. Er staat 2 uur voor de klim omhoog en ongeveer 2 uur voor de klim terug. Siem (ik wat later..) was om 09:45 boven. Boven aangekomen (met knikkende knieën) zag ik Siem dicht bij de rand van de klif staan, en ik kreeg het wel even benauwd. Ik heb geprobeerd niet mijn angst op Siem te projecteren ik denk dat dat wel is gelukt. Alleen als ik er nu aan terugdenk  krijg ik nog steeds zweet in mijn handen, vooral toen ik zag dat Siem ondertussen op de rand van de klif was gaan zitten.... Maar wat een geweldig uitzicht. Vervolgens na een klein half uur zijn we weer begonnen aan de 'terug-klim'. Om goed 11:40 was ik beneden, Siem zat al rustig op een steen in de schaduw op mij te wachten, en was er dus al eerder. Vervolgens hebben we nog wat souvenirs gekocht en zijn we terug gereden naar ons laatste overnachting adres. Hedi zat heerlijk aan het water en daarna hebben we een lekkere (zeer koude duik) genomen in een beekje dat uit een fjord stroomde. Super fris en voldaan hebben we alles ingepakt en zijn we richting Stavanger gereden. Al vrij snel moesten we de Ferry-boot richting Stavanger oprijden en konden dus al snel een plek op het dek van de Ferry-boot zoeken. Toen verder richting Bergen op de E39. Ook nou weer prachtige vergezichten, nog 2 Ferry-boten en toen kwamen we erachter dat we al dicht in de buurt van het vliegveld van Bergen waren, tegen 18:00 uur.  Daarna zijn we op zoek gegaan naar een lekker lux hotel en en dat hebben we ook gevonden nl het quality hotel Edvard Krieg. Super hotel, absolute aanrader voor wie in de buurt van het vliegveld van Bergen een hotel zoekt. Mooie ruime 'familie' kamer geboekt en daarna lekker een douche. Vervolgens een lekkere maaltijd genomen en nog even gewandeld buiten. Daarna zochten we ons bed op om een heerlijk 'tukje' te doen. De volgende ochtend een fantastisch uitgebreid ontbijt, dat was heerlijk,  ontspannen konden we richting het vliegveld om onze auto in te leveren bij Hertz verhuur bedrijf, nadat we eerst getankt hadden. Zo'n 30 liter benzine moest er bijgetankt worden. Op het vliegveld van Bergen hadden we alle tijd want onze vlucht van Bergen naar Oslo ging pas om 14:00 uur. Om 15:00 uur landen we op de luchthaven van Oslo en ook daar hadden we voldoende tijd omdat de vlucht van Oslo naar Amsterdam pas om 17:40 uur vertrok.  Uiteindelijk  zijn we om 19:00 uur geland in Amsterdam. Bij vertrekhal 2/3 moesten we ons telefonisch melden bij het bedrijf "vakantie Parking". Na ongeveer 15 minuten werden we opgehaald en naar de plek gebracht waar we onze auto hadden geparkeerd. Vanaf daar reden we naar Eefde, zeer voldaan van een fantastische reis, ter afsluiting van de voortgezet onderwijs tijd van Siem! We zijn allen wel een beetje 'verliefd'  geworden op Noorwegen en willen er in de toekomst beslist nog een keer naar toe. Een duur land, dat wel maar (ook door het zo mooie weer) wat hebben we genoten. UNIEK!!