Dinsdag 29 mei 2018 Flåm / waterval / boottocht fjorden

2 oktober 2022 - Zutphen, Nederland

vanochtend ben ik tegen 08:00 uur opgestaan. Ik had me opgeofferd  om croissantjes te kopen in Flåm. Ik wandelde in de zon, omringd door hoge bergen, wanneer maak je dat mee, in de richting van de koeien die verderop in de weide stonden. Prachtige beesten zoals op een van de foto’s is te zien. Na een stevige wandeling  croissant gescoord en een fles jus d ‘ orange dacht ik. Terug bij het hostel lekker buiten ontbeten, bleek alleen dat ik aanmaak limonade had gekocht. Niets beseffend schonk ik mijn beker vol en nam een grote slok want ik had dorst. Wat was dat zoet, Hedi en Siem moesten erom lachen. Daarna omgekleed om samen met Siem naar de hoger gelegen waterval te lopen, de ‘ Brekkefossen’. Dat was een behoorlijke klim, pittig, stijl maar wel heel mooi. Zie de foto’s. Daarna terug naar het  hostel om even op te frissen en wat te drinken. Hedi had 2 glazen met koude ranja klaarstaan, wat kan ranja soms lekker zijn. Daarna douchen, tot grote ergenis van een Afrikaans uitziende dikke negerin. Wat was dat mens pissig op ons waarschijnlijk omdat we nog gebruik maakten van de douche beneden. Nou ja, je verwacht zo een reactie zeker niet van zo iemand. Ze is vast goed opgenomen in de Noorse gemeenschap nadat ze waarschijnlijk als vluchteling het land is binnen gekomen. Waarom dan zo’n reactie, chagrijnig kijken naar haar horloge en gemene blikken naar ons. Toen we klaar waren hebben we onze koffers meegenomen en zijn naar Flåm gelopen, voor mij al de 2 e keer die dag. In Flåm  (heel toeristisch) hadden we de tijd omdat de boot pas om 15:30 uur zou vertrekken. Lekker uitgerust op een bankje, af en toe iets te drinken of eten genomen. Daarna om stipt 15.30 uur vertrok de boot. De Noren zijn zeer stipt en toen begon de mooie reis naar Bergen per boot. Aan boord kennis gemaakt met Steven Bolliger uit Seattle, het bleek dat hij Siem en mij was gepasseerd bij de beklimming naar de waterval. Leuk mee gekletst, hij was afgestudeerd als steden bouwkundige begreep ik en was daarna in de makelaardij (real estate of stock estate?) goed rijk geworden. Zijn vrouw was dokter geweest en ook met pensioen. Ze reisden nu een maand door Europa. Ik heb zijn e-mail adres gekregen, mochten we ooit naar de VS gaan, moesten we beslist een e-mail sturen. Ook nog gesproken met een Hollands echtpaar. Leuke mensen uit Brabant, waren al een maand onderweg met hun camper. Nu komen straks om 20:45 uur aan in Bergen, waar we 2 nachten verblijven in het ‘P-Hotel Bergen. Best wel een lange bootreis, maar het uitzicht is weer zeer fraai.