Donderdag 31 mei 2018 / vliegveld - auto huren - richting Stavanger

2 oktober 2022 - Zutphen, Nederland

Vanochtend gingen we om 09:00 uur naar het 'ontbijt- terras'  nadat we hadden uitgecheckt  en wederom ons ontbijt aan een andere deur hadden achter gelaten. Na het heerlijke broodje gingen we naar de bushalte ("Flybussen") om de bus richting het vliegveld te nemen. We konden de auto pas ophalen om 12:00 uur maar met de "Flybussen" waren we al om 10:15 uur op het vliegveld. Ik heb me gemeld bij autoverhuur "Hertz" want daar hadden we onze auto gehuurd. Ik was te vroeg zei de medewerker, dus moest ik even wachten en zou hij me bellen als alles geregeld was. Maar ja, dat wachten duurde 10 minuten, 20 minuten een half uur, 3 kwartier ... toen ben ik maar weer eens naar de balie gegaan. De medewerker reageerde een beetje vreemd "U zou toch na 10 minuten terug komen". Ik keek de beambte  (jonge vent, vermoedelijk afkomstig uit een Aziatisch land, of geboren in Noorwegen omdat zijn ouders naar Noorwegen zijn geëmigreerd) aan en zei heel rustig "Sir, we all make mistakes, but I am definitely sure that you would call me in 10 minutes". De beambte keek verbaasd en uiteindelijk was het net of hij zich zijn fout realiseerde. "you are right sir". Ik zei: " It is not a problem, we all make mistakes". Toen werd hij ineens heel medewerkzaam. |Because I kept you waiting I can offer you a better car for the same price" En zo kregen we een Audi A3 sp. back E-tronic automaat! Niet verkeerd. Het bleek een super auto te zijn en we deden onze koffers in de kofferbak, stapten in de auto die ik vervolgens probeerde te starten. Ik zocht een contactslot voor de sleutel, die vond ik niet. Ik drukte op de on/off knop en er begonnen lichten op het dashboard aan te gaan, maar ik hoorde geen motor aanslaan. Dat is niet goed dacht ik dus ik de auto uit en een medewerker van Hertz gevraagd om mij te helpen. Bleek dat de auto elektrisch start en dat er ook geen contactslot benodigd was maar "key-less"  drive. Nog een keer weer in de auto hetzelfde gedaan, on/off knop, voetje van de rempedaal en... de auto gleed zo weg, een heel aparte gewaarwording, super. Het was in het begin even wennen, maar daarna ging het super en de auto reed echt top! (stond ook pas 25.735 op de dagteller!  Om te voorkomen dat we zouden verdwalen heb ik ook nog een "Garmin" erbij gehuurd, zodat we mooi onze route naar Stavanger (210 km) konden inprogrammeren. Reistijd: 5 uur en 25 minuten!!! Maar, dat komt ook door de Ferry's die we onderweg moest nemen. Na een goed uur te hebben gereden moesten we de eerste Ferry op, dat was echt leuk, de auto parkeren in het beneden dek, en daarna naar boven om 3 kwartier lekker te genieten van de weer vele mooie uitzichten. Nadat we de eerste Ferry hadden gehad  verder gereden en de Garmin gevolgd. Hierdoor kwamen we uiteindelijk op een kruispunt waar Stavanger 2x stond aangegeven via de E39 of via de N39. De Garmin gaf aan dat we de N39 moesten volgen dat zou korter zijn. Dat hebben we uiteindelijk dan ook maar gedaan. Maar dat was een weg om de fjorden heen, door kleine plaatsjes  maar wat gaf het, we hadden de tijd en zouden tegen 17:00 uur op de plaats van bestemming zijn. (een houten huisje gehuurd, aan een fjord dicht bij de "Preikestolen"!  Het houten huisje had een bijna gedateerde inrichting, oude meubels, een heel klein keukentje (maar we gingen toch uit eten) maar wel een heerlijk bed zou later blijken. We moesten uiteindelijk nog lang zoeken naar een restaurantje in de buurt maar dat hebben we uiteindelijk gevonden in een dorpje 12 km verder op. Na het eten naar het huisje, prachtig gelegen aan een fjord, met uitzicht op het water en de omringende bergen. Op tijd naar bed, morgen, vrijdag 1 juni  de grote dag voor Siem (en mij) namelijk de beklimming van de Preikestolen!