Oslo dag 2

2 oktober 2022 - Zutphen, Nederland

Zondag 27 mei vroeg opgestaan. We gaan een dagkaart kopen voor de Metro en dan naar de Holmenkollen. Helemaal naar boven. Het dak van Oslo, de metro moet behoorlijk stijl omhoog. Wat een mooi uitzicht vanaf hier met de Oslofjord in de diepte beneden. De skispringers moeten een grote angst overwinnen volgens mij voordat ze met 100 km per uur naar beneden suizen om dan vervolgens zo’n 125 - 145 meter door de lucht te zweven en dan ook nog keurig landen. Respect! Onder bij de skischans ook nog een biatlon stadion waar werd getraind met rollerski’s.  Een indrukwekkend staaltje techniek hoe de schans is gebouwd met de laatste aanpassing in 2012. Daarna met de metro weer naar beneden om een bezoek te brengen aan het Vigeland park. De persoonlijke tragedie in zijn jonge leven (moeder vroeg overleden, zuster overleden, en een streng religieuze vader) vind je terug in veel van zijn beelden.   Een imposante hoeveelheid beelden heeft hij nagelaten aan Oslo. Alle beelden zijn verzameld in het Vigeland beeldenpark. Door het mooie weer konden wij er heerlijk tussendoor slenteren en foto’s maken. Alleen was het wel lachwekkend om te zien hoeveel Japanse toeristen groepen werden rond gedirigeerd door een soort van Opper Japanse reisleider. In Vigeland park hebben we heerlijk geluncht en daarna zijn we naar het hotel gegaan om onze zwemkleding aan te trekken. Vanmiddag gaan we zwemmen in de fjord. Het was werkelijk heerlijk om van de hoge kademuur in het verfrissende water te springen. Siem maakte er zelfs op het laatst salto’s vanaf. Bij de fjord waren prachtige gebouwen gerenoveerd, lijkend op de Docks van Londen. Geweldig om in Oslo langs deze boulevard te wandelen en daar aan boord van een boot lekker een koel biertje te drinken. ‘S avonds heerlijk gegeten in een restaurant aan de boulevard. Daarna lekker ‘uitbuiken’ en wandelen naar het hotel. De volgende dag, op maandag 28 mei ‘s ochtends het ontbijt van P Hotel maar overgeslagen en na het uitchecken richting het station gewandeld. Omdat we pas om 12:03 met de trein richting Bergen vertrekken hebben we nog heerlijk aan de haven gezeten met uitzicht op het opera gebouw. Rondom wordt nog volop gebouwd en in 2020 zal het hele project klaar zijn. Nadat we het juiste spoor (track 3) hadden gevonden konden we inchecken in een trein, die precies 12:03 vertrok. Een prachtige treinreis met mooie uitzichten (mooie panorama’s) bergen, meren, snel stromende  beken. Om 16:50 precies volgens de dienstregeling aangekomen in Flåm. Eerst op zoek naar het Brekke gard hostel, zo’n 20 minuten lopen. Het hostel bestond uit een oude boerderij met daarin verschillende kamers. Wij sliepen op de bovenste verdieping. Daarna onze bedden opgemaakt en vervolgens in Flåm gegeten. We vonden een heel leuk restaurant “Aegir”. Ee was ook een bier brouwerij en de eigenaar, zou zo een Viking kunnen zijn, stelde voor om eerst een biertje te drinken. Dat hebben we gedaan en daarna super gegeten. (Sien en ik spare-Robs en Hedi een salade. Het smaakte echt heerlijk. Ik moest mijn naam op een papiertje schrijven en de eigenaar vroeg:Bonne? Ja zei ik en vervolgens noemde hij mijn achternaam Mr.Douglas? Was wel humor, weer werd ik vergeleken met Michael Douglas. Moet ik toch maar eens naar Amerika misschien word ik nog wel gespot als stand-in en levert dat nog wat dollars op. ;-)