Bergen - Bryggen / woensdag 30 mei / kunstenaars / hop-on hop off / vis eten

2 oktober 2022 - Zutphen, Nederland

Gisteravond 20:45 uur aangekomen in de haven van Bergen. Mooi uitzicht gelijk al op de oude stadswijk, ‘Bryggen’. Op zoek naar ‘P-hotel’ Bergen en bij aankomst hotelkamer blij verrast met de grootte van deze kamers. Dit 'P-hotel'  hanteerde het zelfde format, dus 's ochtends een plastic zak aan de deurknop met daarin het ontbijt (3 flesjes met een vage sinaasappel smaak en 3 dubbele gesmeerde boterhammen) Met dit ontbijt waren we natuurlijk wel klaar, dus besloten we om lekker te gaan ontbijten bij een heerlijk ontbijt-cafe. Nadat we ons ontbijt bij een andere kamer aan de deur hadden gehangen (lachen) gingen we op pad en lieten heerlijk verse broodjes maken. Na het ontbijt vervolgden we onze verkenningstocht in Bergen. We kwamen langs de haven waar allerlei  viskraampjes al klaarstonden en waar de verkopers ons probeerden te verleiden  om maar eens een visje, garnalen, reuzen krab te eten. We besloten dat dat nog een beetje te vroeg was en we hadden immers net het ontbijt op. Maar het moet gezegd, het zag er allemaal erg verzorgd uit. (Vanavond gaan we hier eten!) Langs de haven bevinden zich de oude huizen met in de smalle gangetjes daar tussen vele mooie ateliers waar kunstenaars (ambachtslieden) hun waar proberen te verkopen. We kwamen langs prachtige kleine pandjes die van binnen heel gemoderniseerd waren. Het was er best druk, veel toeristen maar ook heel veel te zien. We hebben er zeker wel 2 uur rondgelopen. Maar dat niet alleen, Hedi had  op haar tocht een hele mooie ring gezien en vroeg mij of ik nog even mee ging kijken. De ring was inderdaad prachtig en ik zei tegen Hedi dat ze de ring moest kopen. Maar ja, Hedi twijfelde nogal. "De ring kost wel €140". Gelukkig kon ik haar overtuigen dat dit toch wel een mooi aandenken zou zijn. Ze had nog meer druk nodig en vervolgens heb ik gezegd, dat ik haar de ring graag wilde geven. OK, toen werd de koop gesloten.  In de vele souvenir winkeltjes kochten we nog wat mooie kaarten, en nog wat 'meuk' ter herinnering aan ons verblijf ik "Bryggen". Door het vele lopen hadden we weer trek gekregen en zochten we een terras uit met uitzicht op de haven. Na lekker gegeten te hebben, gingen we een wandeling maken naar de andere kant van de stad. Hier vonden we een mooi park, en daar waren allerlei spelletjes uitgezet. De spelen waren gemaakt van oude fietsonderdelen. Siem was vast besloten om een spel te doen met waarbij een tennisbal in een rond bak moest worden gemikt. De tennisbal moest gelanceerd worden vanuit een omgekeerde voorvork van een fiets. Die bal moest er een keer in, en ja hoor, na een kwartier oefenen niet opgeven (echte Posma) lukte het hem! Na nog wat te hebben rondgelopen besloten we om de "hop-on hop-off" bus te nemen, om zo alle highlites  van Bergen te hebben gezien. Dat was wel lekker, we gingen boven zitten, en de wind was heerlijk verkoelend. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een van de vele 'visrestaurantjes' aan de haven. Siem: Reuzen krab Hedi en Bonne Zalm. Heerlijk gegeten, en na het eten nog maar een lekkere plek gezocht om te genieten van het uitzicht op de haven. (dat duurde nogal, omdat ik een echte fijne plek wilde en dat lukte niet in eerste instantie) Daarna gingen we naar het hotel en probeerden snel in slaap te vallen.