Dag 8. Een dag met diepte- en hoogtepunten

16 september 2023 - Oberstaufen, Duitsland

Zoals gewoonlijk in een Airbnb ga ik ‘s ochtends op pad, naar een bakker dicht in de buurt. Dit keer betekende dat ik naar Oberstaufen ging (4 km). Een dag met dieptepunten en …gelukkig ook hoogtepunten!

Dieptepunt, vanochtend rond 09`;00 uur.

Ik kocht lekkere broodjes voor het ontbijt in een hele gezellige ‘konditorei’. Ik ging terug naar de auto, en stapte tevreden in, en ondertussen verheugde ik mij al op het ontbijt met Heed, en een prachtig uitzicht vanuit onze Airbnb. Nadat ik bij de bakker was geweest wilde ik ook nog even wat verse vleeswaren kopen, en parkeerde mijn auto voor een “Metgerei”. Ik pakte (dacht ik) mijn pasjes houder maar….deze lag niet op de bijrijders stoel. Ik dacht toch dat ik die daar had neergelegd. Ik zocht even verder, maar K..  ik vond de pasjes houder niet. Onder de stoel van de bijrijder gezocht, tussen de stoel en middenconsole, nergens mijn pasjes houder. Ik terug naar de parkeerplaats waar ik even daarvoor stond, daar goed gezocht, mijn  pasjes houder lag er niet. Terug naar de bakker, niks gevonden. Ik begon al meer en meer nattigheid te voelen dat ik dat ding gewoon ergens op straat ben verloren. Hedi gebeld, dat ik al wel broodjes had gescoord maar nog even op zoek was naar de pasjeshouder. (Zijn ook geen fijne gesprekken, als je moet vertellen dat je een stommiteit bent begaan)  Uiteindelijk, niets gevonden dus maar naar de Airbnb gereden, en Hedi was reeds in opperste staat van alertheid. Samen de hele auto leeg gepakt, onder de stoelen gezocht, Nergens die pasjeshouder. Ik zei nog, eerst een broodje eten, net effe de ‘spanning’ eraf halen maar Heed was super tegen de draad in. “We gaan meteen naar de politie”.

Dan maar naar de politie in Oberstaufen. Hedi zei nog: heb je een legitimatie bij je? Ik zo dwars als een ezel met 5 poten, “dat hoeft niet”.  (Ergens wist ik dat ze gelijk had, maar ik wilde het niet toegeven) Wij naar politie in Oberstaufen, aangifte gedaan van vermissing van pasjes houder met daarin bankpassen, rijbewijs, museum jaarbasis, Sligro pas enz enz. Toen vroeg de politie ambtenaar: heeft u een legitimatie??? IK voelde dat ik door de grond zakte, en moest toegeven dat Hedi wel gelijk had. Dus, opnieuw naar Airbnb om paspoort op te halen en opnieuw naar het politiebureau. Na aangifte te hebben gedaan, pasjes geblokkeerd konden we “de dag te genieten” zoals het de bedoeling is.

In Oberstaufen koffie gedronken, en ‘lekker’ winkelen.,  dat was de bedoeling, de stemming moest wel even worden opgepikt. Ik was  ‘scherp’ op aanbiedingen voor Lederhosen. Hedi in het begin niet zo, maar toen ik al de 2e winkel in ging om te kijken naar lederhosen, viel bij Hedi ook wel het kwartje: Bonne moet gewoon een Lederhose scoren!!  In een winkel in een steegje met alleen maar lederhosen en dirndels, gingen we naar binnen en paste ik wat lederhosen, maat 50. Ging niet echt soepel. Die knopen van zo’n hose zijn dik en passen niet niet zo goed door de knoopsgaten. Goh, wat moest ik zweten in dat pashokje. De verkoper (rustig Duits verkopers type, je kent ze wel😤) hielp mij heel correct, en kwam met maat 52 aan zetten. Die paste echt heel goed en ik kreeg  het gevoel van: “Yes, ik ga een lederhose scoren”.  Ik zette al mijn twijfels opzij en … gekocht.  De verkoper adviseerde mij om ook nog een mooi hesje bij de lederhose te kopen. `hij had helemaal gelijk, die paste mooi en kon  ik ook niet laten lopen, kortom, aan het eind had ik een lederhose en een hesje.

Ondertussen had ik van Jan Roetgering al doorgekregen waar zij die middag zouden zijn, nl “Blockhütte” even buiten Oberstaufen. Moest een geweldig feest aan de gang zijn, dus…Hedi en ik met de auto er naar toe gereden. We parkeerden zo’n 1200 meter voor “Blockhütte” de auto. Deze hütte lag echt buiten het centrum, hoog op de alm waar zelfs de koeien (met bel) liepen te grazen. Het bleek dat de klim naar boven nog wel aardig pittig was, met stroken van wel 20 tot 25 % .  ⛰️⛰️ Uiteindelijk hoorden we muziek, echte Duits / Oostenrijkse Bauern muziek en wisten we dat we de goede plek hadden gevonden.

Ik spotte Jan en zijn vrienden groep al heel snel, zij hadden een tafel heel dicht bij de band. De mensen dansten (en sjansten) er op los. De stemming zat er super  goed in. Het werd een geweldige middag, lekkere biertjes, heerlijke worstjes ‘mit senf’ een goede band met hele herkenbare après ski hits. . We hebben veel gelachen om de grappen en genoten van het uitzicht en vooral van de feestende mensen om ons heen. En zelf feestten we net zo hard mee. (Zie de video’s en foto’s om een klein beetje het gevoel mee te krijgen) Een middag om nooit meer te vergeten. Ik werd nog omarmd door een mooie ‘volle’ dame in een prachtige dirndel om een dansje te maken, en zoals jullie weten,  ik dans de foxtrot, de Engelse wals, de tango zonder problemen. Maar deze spontane uitnodiging kon ik niet voorbij laten gaan. Het dansen kwam gelukkig meer neer op, meedeinen met de feestmuziek, 💃 een lederhose aandoen en je hoort er helemaal bij!! Tegen 6 uur was het feest afgelopen en ging ieder weer zijn eigen weg. Heed en ik hebben nog lekker gegeten bij een Italiaans restaurant en daarna weer terug. Nu zitten we aan de thee, ‘ komen weer tot rust’ en zo eindigt de dag  die begon met een dieptepunt met een dag vol met hoogtepunten. En wie weet, welke hoogtepunten er nog zullen volgen ….Gute nacht und bis zum nächsten! 😘

1. Bo:
    16 september 2023
    Het gaat niet allemaal vanzelf deze vakantie, maar ik geniet wel van de reisverslagen!
  2. Bonne Posma:
    16 september 2023
    Klopt Bo, het gaat niet altijd van een glad dakje. Leuk dat je geniet van de reisverslagen!! 😘
  3. Willem Huisintveld:
    17 september 2023
    Prachtig Bonne,, is er nog een foto van jou in vol ornaat?