Naar Quiberon, uiterste puntje van Bretagne, zeewind en watersporten Atlantische Oceaan

3 september 2022 - Carnac, Frankrijk

Zaterdag, 3 september ‘22. Vanochtend eerst naar een boulanger gezocht, in de hoofdstraat, op nog geen 5 minuten lopen gevonden. Lekkere verse croissants, en een Serial. Na het ontbijt hebben we met de auto de omgeving  bekeken. We volgden een soort van kustweg, eerst nog in Carnac, maar toen we de kustweg bleven volgen kwamen we uiteindelijk op een hele smalle landtong met aan weerszijden de Atlantische Oceaan. We volgden de weg helemaal bijna tot aan het einde en daar parkeerden we de auto, dicht bij het station van Quiberon. We liepen het stadje binnen en richting de boulevard, bleek er een vrij grote markt te zijn. Aangezien ik nog een riem nodig had, vond ik er 1  bij een kraampje met veel leren artikelen. Na wat passen en meten, waarbij de marktkoopman al zijn (verkoop) kwaliteiten ten toon spreidde, heb ik de riem gekocht. We kennen natuurlijk allemaal de Franse markten , de hoedjes, de tafelkleden, de vis, oesters, mosselen, de groenten, het fruit en vooral niet te vergeten, de grillades met kip en lekkere gekruide worstjes. Het rook er heerlijk en de neiging om meteen maar een lekker gegrild kippetje te kopen was groot. Toch maar even uitgesteld en eerst maar eens verder over de markt. Aan het einde van de markt hoorden we muziek, een jongeman speelde gitaar met een versterker leek het wel of er een hele band stond te spelen. Hedi vond een kraam met allerlei rieten manden, na enig geaarzel heeft ze een mooie grote gekocht, kunnen lekker veel boodschappen in. Nog eens over de markt, heb ik  diverse hoedjes gepast, aangezien die van mij op de kapstok ligt in Eefde en nog een op de kapstok in de caravan op Valdrome Soleil. Dus…. Ik zag een hele mooie, bleek een stetson (duur merk) te zijn. Toen ik de hoed op mijn hoofd had gezet kwam de verkoopster gelijk met een spiegel. Met haar allermooiste glimlach probeerde ze mij de hoed te verkopen. Alhoewel ik hem heel mooi vond, en haar ook wel aardig, heb ik toch nog even bedenktijd genomen.  Toen we voor de 2e keer langs de grillades van kip kwamen, hebben we 2 lekkere kippenpoten gekocht. Een eindje verderop was een terrasje, en daar hebben we heerlijk gesmuld. Mooi dat dat kan op een terras in Frankrijk. Op de terugweg zagen we allerlei “kite-zeiltjes”  in de lucht. We parkeerden de auto en liepen over een zandpad de duinen in. We zagen de zee voor ons en heel veel beginnende- maar ook gevorderde kite-surfers, heel mooi om te zien. (Zie de foto’s) Op de terugweg nog wat boodschapjes gedaan bij de Lidl, en daarna even pauze / tukkie in het appartement.

Tegen 17:30 uur gingen we het dorpje van Carnac in, met veel kledingwinkels, terrasjes enz. Hedi zag een speciaal winkeltje voor hoedjes en petjes. Daar een aantal hoedjes gepast en uiteindelijk ben ik geslaagd. Toen we weer verder liepen, ontdekte Hedi nog een speciale bak met petjes in dezelfde winkel (echte Panama’s en goed afgeprijsd)  Dus toen had ik niet alleen een hoedje, maar plotseling ook een pet (a la Raymond)  gescoord. Daarna  hebben we een heerlijk terrasje gepakt, pal aan het strand. We zaten op een lekkere Launchbank, met uitzicht op de oceaan. We maakten uiteraard foto’s met hoedje op en petje af.😉   Tegen 7 uur kregen we trek en besloten we te gaan eten in hetzelfde restaurant als gisteravond. De bediening (een hele leuke jongedame) herkende ons nog van gisteravond. We hadden weer het ‘uitzicht’ op de cocktail maker, erg leuk om te zien met hoeveel passie de cocktails werden gemaakt.  Hij schudde en schudde mixte en mixte en maakte prachtige cocktails. Wat een omzet daar de hele avond mee gehaald wordt weet ik niet, maar het is vast een behoorlijk bedrag. (Misschien een idee Ivoor op de camping, een cocktailavond, huur een professionele cocktailmaker in, op de achtergrond Caribische muziek en iedereen geniet)   Hedi bestelde een Pina Colada- cocktail met rum, ananas en kokos.  Zo te zien smaakte dat prima. Nadat we hadden gegeten, lopen we weer terug naar het appartement om lekker uit te buiken en misschien nog een filmpje kijken. Groetjes en dikke kus van 👧 en 💂