“Sightseeing” in Honfleur / fietsen weer inleveren 🦽🦽

1 september 2022 - Honfleur, Frankrijk

We deden vanochtend lekker ‘tempo doeloe’. (*) Ik ging eerst lekker op de fiets naar de boulanger voor verse croissants en brood. Na het ontbijt rustig nog een kopje heerlijke verse koffie (wat komt dat Bialetti apparaat dat ik van Dennis heb gekregen geweldig van pas, elke ochtend heerlijke verse koffie, van vers gemalen koffiebonen. Ik heb de elektrische koffiemolen ook mee) Toen met de fiets naar Honfleur, met lekker fietsweer, niet te warm. Toen we buiten Equemauville kwamen, liep de weg helemaal naar beneden tot aan Honfleur. We werden ingehaald door een paar wielrenners, maar gingen zelf ook wel 35 a 40 km per uur. Maar goed dat we op tijd afremden, anders waren we zo door Honfleur heen gereden 😉. De fietsen op slot gezet en toen te voet deze prachtige plaats verkend. Leuke winkels, mooie haven midden in het dorp, plotseling door een stadstuin heen.  Vele oude huizen doen terugdenken aan oude tijden, vooral in het oude stadscentrum. Zie de foto’s. Snap wel de toevoeging ‘fleur’ bij ‘Hon’, als je ziet hoe mooi het hier allemaal wordt onderhouden en is aangelegd.          (*) = lekker piano-piano, oftewel, ‘rustig an’.

In een van de vele aparte kunstzinnige winkels heeft Hedi  een hele aparte ring gekocht, waar een  bijzonder verhaal aan gekoppeld werd.  De ring is gemaakt van het binnenwerk van een zakhorloge. Hedi moest direct aan haar vader denken, die immers ook horlogemaker is geweest. De ring deed haar terugdenken aan Henk. Mooie reactie van Dinie, toen zij de ring op de foto, die Hedi haar stuurde zag: “Je vader reist altijd met je mee want jij doet waar hij van droomde”…  Gaaf

Dichtbij de haven bevindt zich het oude centrum met heel veel kunstwinkels en galeries. Daar hebben we lekker doorheen geslenterd en zagen prachtige schilderijen maar ook veel ‘modern art’.  Op het Place de Sainte-Catharine bevindt zich een kerk die in de 15e eeuw is gebouwd, voornamelijk bestaande uit hout. Ook de binnenkant was bijzonder, met een schitterend halfrond houten plafond en veel glas in lood ramen. Nadat we alles een beetje hadden bekeken liepen we terug naar onze fietsen. We besloten in de richting van de “Pont de Normandie” te fietsen. Misschien konden we nog mooie foto’s ervan maken vanaf de rand van de Seine, die hier gigantisch breed is. Dat is inderdaad gelukt, maar we vonden wel dat de lucht aardig aan het betrekken was, er was ook regen voorspeld, maar pas achter in de middag. Het was pas tegen 2 uur maar we voelden al kleine regenspatjes, dat voorspelde niet veel goeds, want we moesten ook nog met de fiets terug naar Equemauville. Tot onze verbazing waren we dicht in de buurt van de fietsverhuurder, ik zei tegen Heed: “Misschien kunnen we de fietsen al inleveren, en vragen of hij ons naar het appartement wil terugbrengen.” De afspraak was namelijk dat de fietsen zouden worden afgehaald rond 18:00 uur bij het appartement dus als hij tijd heeft, komen wij droog terug en hoeft hij niet om 18:00 uur de fietsen op te halen. Een duidelijker voorbeeld van ‘win-win’ situatie bestaat er bijna niet. Wij meldden ons bij de fietsverhuurder, overigens een zeer sympathieke knaap. Hij werd in mijn ogen nog sympathieker, omdat hij ons voorstel wel OK vond. Dus we werden met de bestelbus keurig teruggebracht, droog over, en namen afscheid.

Hedi heeft lekkere eitjes gebakken met kaas er op, die smaakten heerlijk. Vanavond gaan we met de auto naar Honfleur om  lekker te eten, en daarna op tijd te bed. Morgen, vrijdag 2 september moeten we een behoorlijk aantal kilometers rijden maar Carnac, in zuid-Bretagne. daar hebben we ook weer een Airbnb gehuurd en kunnen we vanaf 17:00 uur inchecken. Dus hopen we tegen 09:00 uur te vertrekken en komen we steeds verder naar de zuid-west kant van Frankrijk. We blijven tot maandag 5 september in Carnac en zetten dan de reis weer voort. Ik hou jullie op de hoogte, morgen weer een nieuwe reis dag. Groetjes en dikke kus van 👩🏻‍🦰 en 😉

1. Dennis:
    4 september 2022