Deel 2 zondag 11 september

11 september 2022

Na de lunch, besloot Jo om in de richting te gaan  wandelen van Zumaia, een plaatsje zo’n 10 km van onze camping. De weg ingesteld via Google Maps, en via Whatsapp locatie delen, konden we Jo traceren, ondertussen al weer zo’n 7 km verder gevorderd. (En dat hij een temperatuur van 34 graden)  In het plaatsje aangekomen, zochten we naar het strand, en daar zijn we ook daadwerkelijk voorbij gekomen. Met nadruk op ‘voorbij’, want een parkeerplaats was er absoluut niet te vinden. We volgden de weg, prachtig gelegen langs de zee, met schitterende uitzichtpunten. Nergens konden we draaien en zo kwamen we in een dorpje verderop, zelfde verhaal, klein strandje maar geen parkeerplaats. Dan maar weer een dorpje verderop, voordat we daar doorheen reden, was er een schitterend aangelegd zwembad in zee. Heel aanlokkelijk, maar, waar parkeer je de auto? Uiteindelijk zijn we maar 180 graden omgedraaaid, weer in de richting van Zumaia. Doordat we een iets andere weg namen, kwamen we nu uit bij een boulevard, naast een haven. In deze haven werd volop gezwommen door de plaatselijke jeugd. Gelukkig, eindelijk een parkeerplaats, nu op zoek naar een terras. We hadden er niet aan gedacht dat het vandaag zondag is, dus alle terrassen zaten vol. Gelukkig, toch een plekje, achter een dikke heg, geen uitzicht, maar wel een lekkere ‘San Miguel’. In ijskoude glazen lieten we ons biertje goed smaken.

Langs de boulevard gelopen, en keken onze ogen uit, op wat eigenlijk een groot openbaar zwembad leek. Voornamelijk jeugd, maar ook wel oudere mensen namen een duik. We liepen wat door en vroegen aan een eigenaar van een surfshop (type hippie) of hij nog goede adresjes wist om te eten. Hij had een paar goede tips, hij verwees ons ook naar een mooi uitzichtpunt op de zee. Daar heen gewandeld, en werkelijk een prachtige blik op de ‘Golf van Biskaje’.  De vele mensen in de zee, de temperatuur maakten dat we ook zin kregen in een duik. We liepen naar de haven en Jo en ik besloten, om het erop te wagen en een duik te nemen in de haven. Het water was heerlijk fris, maar wel zout. We zwommen naar de andere kant (zo’n 75 a 100 meter) waar een pad was gemaakt waar je overheen kon lopen. Zo midden in het water, voor een haven, vanaf een afstand leek het net of je op het water liep. We zwommen weer terug, en lieten de voorbij komende boten netjes voorgaan, ook al kwamen wij van stuurboord.😉

Terug aan de kant, afdrogen, omkleden en ondertussen hadden we wel trek gekregen. We gingen op zoek naar het opgegeven adres, een restaurant dat aan de andere kant van de haven moest liggen. We vonden het restaurant, maar,  de Spanjaarden eten laat dus bij het eerste restaurant was de keuken gesloten. In het restaurant ernaast konden we wel wat te eten bestellen. Patates met aioli, kippen kluifjes, hamburger, guacamole, een schotel iberico ham, echt tapas dus. Het was erg lekker, na het eten weer terug naar de camping waar we tegen het half donker aan (mooie gekleurde ondergaande zon)  aankwamen. Het is nog steeds ontzettend warm, temperatuur nog steeds zo’n 28 graden. In de camper is het nog niet om uit te houden, dus blijven we nog maar even buiten zitten. Dit was hem voor vandaag “Hasta la Vista”  Buenos Nocha!!