Afval dumpen / Lunchen bij Restaurant Au- Lac / wilde zee bij strand ArnouThoth / klaverjassen

10 september 2022 - Saint-Girons Plage, Frankrijk

Zaterdag 10 september. Vanochtend na de lunch konden we getuige zijn van een mooi schouwspel, Gre die met de fiets het afval ging wegbrengen. Ongelooflijk, ik heb ooit in Indonesië gezien hoeveel je op een fiets kan vervoeren. Nou, Gre deed er niet veel voor onder.  Een doos met lege flesjes, daarop een grote plastic afvalzak, daar weer bovenop nog een wat kleinere afvalzak. Alles vastgemaakt met spanbanden, Aan het stuur had hij ook nog wel 12 kippen kunnen vervoeren, maar die hadden we helaas niet.  Een geweldig gezicht, in de ochtendjas, op de e-Bike  de bult op naar de afval containers. Je moet echt het filmpje bekijken. Na het ontbijt hebben we wat gerelaxed terwijl Jo al voorbereidingen aan het treffen was voor een wandeling. We gingen namelijk lunchen bij Restaurant Au- Lac, zo’n 18 km verderop.  Jo wilde daarnaar toe, zeker de eerste 5 kilometer wandelen. (Met een vierdaagse in de benen was dat voor Jo natuurlijk peanuts) Gre, Hedi en ik konden nog even rustig aan doen en vertrokken tegen 12:00 uur. Jo had een “deel mijn locatie” via Whatsapp doorgegeven dus wij zouden haar zonder meer  onderweg ergens oppikken. “Deel mijn locatie”, via Whatsapp kun je instellen voor 1 uur, voor 8 uur. Er was gekozen voor 1 uur, met het gevolg dat Jo op een gegeven ogenblik compleet  ‘van de radar’ verdween. Een telefoontje van Gre bracht oplossing en we konden precies zien waar Jo liep toen “Deel mijn locatie” weer was ingeschakeld. Na enkele minuten konden we Jo oppikken, die ondertussen al zo’n 5 km had gewandeld.

Bij het restaurant aangekomen, op een mooie locatie aan een meer (vandaar Restaurant Au-Lac) vonden we een mooi tafeltje, dat al was gedekt voor 4 personen. Alles leek in orde voor een lekker etentje. De ‘kaart’ was niet uitgebreid, maar o.a. Spare Ribs leek de mannen wel wat. De dames namen een vegetarische Fallafel, vraag me niet wat het precies is, maar toen het werd uitgeserveerd dacht ik dat het een schaaltje met bitterballen was. En ze namen een salade met zalm. Vooraf namen we nog 2 schotels met garnalen die in Panko waren gebakken.  Een flesje rosé,  erbij helemaal prima. Maar toen, kwam er  een Spaans gezin (vader, moeder en 2 jonge dochters (een 2-ling van een jaar of 2)   De moeder trad regelmatig ook met luide Spaanse stem op, om de meisjes stil te krijgen. De vader at onverstoorbaar en bemoeide zich niet zo intens met de scènes aan tafel. Eerst wilden we naar een andere tafel gaan, maar we zijn gewoon blijven zitten en gelukkig viel het best nog wel mee.    Op het terras hebben we alvast een fietstocht gereserveerd voor maandagochtend om half 11 in BILBAO, gaaf om naar uit te kijken. Na de lunch weer terug naar de camping, Gre voor zijn middag tukkie en Jo, Hedi en ik gingen naar de zee. Nou hoorden we vannacht de zee al heel hard tekeer gaan en wat bleek, de golven waren nog hoger dan gisteren, wat een geweld. We vonden een plaatsje voor de handdoeken en keken naar het spektakel van de zee. Jo en Hedi gingen naar het bewaakte strand, om in de zee te gaan en ik bleef bij de handdoeken. (Achteraf gelukkig maar). Op een gegeven moment hoorde ik dat de mensen om mij heen onrustig reageerden, en wat bleek, de golven kwamen steeds verder in de richting van het strand, en op de plek waar Jo haar boek   had neergelegd, rolde het water er snel naar toe.  Ik kon gelukkig net het tasje en de handdoek wegtrekken, anders waren die helemaal onder het water terecht gekomen.  Het was al met al een spectaculair gezicht, met de zee die steeds verder het strand oprolde en steeds meer mensen die snel moesten handelen om niet alles overspoeld te laten worden door de zee. We schoven wat hoger op, maar zelfs daar waren onze spullen niet echt veilig. Het was een prachtig gezicht.

Omdat we ‘s middags al hadden geluncht, aten we tegen half 7 wat stokbroodjes en besloten we om een klaverjasje te spelen, de jongens tegen de meisjes. Volgens Jo en Hedi kregen ze niet echt goede kaarten, maar tegen zoveel kaart klasse en slimheid van spelen waren ze echt niet opgewassen. Het zou lullig zijn om de echte uitslag te vermelden maar het werd wel een dikke overwinning voor de mannen. Van een revanche is het nog niet gekomen, maar dat volgt vast nog wel in een van de volgende dagen. Na het klaverjassen konden we via ZIGGO nog de 2e helft van Ajax - Heerenveen kunnen kijken. Wat een machtsvertoon en klasseverschil, we hebben er van genoten. Na de wedstrijd hebben we nog even doorgenomen hoe laat we morgen opstaan, omdat we voor 11:00 uur van de camper plek moeten. Dat gaat zeker lukken, al zal er vannacht nog wel weer  een gezamenlijk ‘plas-appel’ volgen. (Afgelopen nacht was dat klokslag 03:42 uur)  Dat was hem weer voor vandaag, morgen weer een nieuwe, en dan uit Spanje, onze volgende bestemming. Groetjes en dikke kussen voor iedereen. Vooral voor de “Ordels” die morgenvroeg vertrekken naar New York. Hele goede reis, en we horen van jullie. Ray, Dorien; Lynn en Liz heel veel plezier  🧑🏻‍🦰+👩‍🎨+👨🏻‍🦳+👩🏻‍🦰