Dag 13 Naar de Serlas bannen in Mieders en op een spectaculaire manier naar beneden!

21 september 2023 - Natters, Oostenrijk

Op donderdag 21 september, vanochtend redelijk bij tijd opgestaan, gebruikelijke ritueel, ik haal de broodjes en Hedi dekt de ontbijttafel en maakt de koffie. (Wat fijn dat ik destijds een bialetti koffie apparaatje heb gekregen Van Dennis gebruiken we elke ochtend, met name Hedi, ik hou het bij een lekker kopje thee) Na het ontbijt hebben we nog even bij de receptie gekeken wat gaan we vandaag doen en waar? We wilden toch wel weer de ‘berg op’. In het dorp Miedens zijn de Serlas bannen. Een cabine lift die je naar de “Koppeneck” omhoog brengt, tot 1600 meter.  De Serlas berg  die hier boven ligt is 2717 meter. De berg onderscheidt zich doordat er naast de top, 1 lagere top links en 1 lagere top rechts is te zien. Door dit aanzicht wordt de berg der “Hochaltar Tirol” genoemd. (Zie de foto’s)  We kochten 2 tickets voor de cabine lift, daarbij  werd genoemd dat we  naar beneden ook de zomer rodelbaan konden nemen  in plaats van de cabine lift. …..  Hedi keek wat vragend naar de verkoopster, maar die: “Sie schaffen das schon mit der Rodelbahn”!    😱😱⛰️😳😳💨💨          Boven aangekomen natuurlijk weer schitterende panorama’s, een meertje,  veel water speel mogelijkheden voor kinderen  en ook vanaf de “Koppeneck” diverse wandeltochten naar boven waar je uit kon kiezen. De Serlas top leek ons een beetje teveel van het goede trouwens.  Er was ook  een mooie tiroler hütte met een prachtig buiten terras, daar was het in de zon goed uit te houden, maar er stond een behoorlijke wind, temperatuur 15 graden. Nadat we om het meertje hadden gewandeld namen we een warme chocolade mit Sahne und rum. Ik had wel trek in een stukje gebak, Hedi niet, wonder boven wonder. Ik bestelde een chocolade punt, het bleek dat je daar wel met z’n 2-en van kon eten. Toen alles bijna op was (we kregen de taart echt niet op, zo machtig) besloten we naar de Ochsenhütte te wandelen, dat was ongeveer 15 minuten wandelen. Mooie wandeling met meer stijgen dan dalen, daar aangekomen kon je nog verder naar boven, naar het “Aussichtswarte punkt”. We hadden er zin in, twijfelden nog even maar, daar gingen we. Het was een prachtige wandeling, meer stijgen dan dalen en zo kwamen we al hoger en hoger. Bij het “Aussichtswartepunkt” een mooi uitzicht op het ‘Stubaital in Tirol’. Zo waren er van meerdere plekken uit prachtige uitzichten en hebben we uiteraard weer veel foto’s gemaakt. Eigenlijk verraste het ons allebei dat we zo’n plezier hadden om in de bergen te wandelen.

Weer terug aangekomen bij de “Koppeneck” hadden we zo’n 5 km gewandeld, hoogste punt 1782 meter, met een totale ‘beweegtijd’ van 1 uur en 20 minuten. Goed voor 492 totaal verbrandde calorieën. We konden nu kiezen hoe naar beneden: met de cabine lift, of .. met de zomer rodelbaan. We hadden deze rodelbaan al zien liggen toen we naar boven gingen. Hij slingerde onder de gewone kabelbaan door, met soms best wel steile stukken. Met een beetje kriebels in de maag, besloten we de rodelbaan te nemen, immers je kon zelf de snelheid bepalen op bepaalde steile stukken. Hendel naar je toe was remmen, hendel van je af was ‘als een speer naar beneden’. In het Duits hadden we gelezen: “Ein rasantes Erlebnis”. Auf unser 2.8 km langen Sommerrodelbahn mit vollgas ins `Tal sausen. Wer hier Einsteigt, darf sich über  einen Adrenalinstoss und eind aufregende Fahrt freuen”. Nou, zeg eens eerlijk, als je dat leest denk je, ga ik dit doen of niet?  Twijfels,twijfels maar we stapten over onze twijfels heen. Toen we helemaal beneden aankwamen  waren we allebei helemaal enthousiast. Wat een leuke, spannende belevenis, nadat we waren uitgestapt, moesten we even bijkomen en tegelijk kicken dat we dit hadden gedaan.

In de auto, terug, naar jawel, onze geliefde plaats tijdens deze dagen, de Altstadt van Innsbruck. Ik hoef daarover niet veel te melden. Weer lekker geslenterd en gezorgd dat we geen boete (=na 4 uur ‘s middags het 1e biertje=boete) kregen. Om 15:55 uur bestelden we op het terras een lekker biertje. We zochten tegen half 6 een pizzeria op hebben heerlijk gegeten en toen gingen we weer terug naar camping de Natterersee. Vanavond de laatste nacht hier, morgen vervolgt onze reis zich, verder naar het zuiden, naar  ITALIË. Wij hebben hier enorm genoten van Innsbruck, de omgeving en de leuke activiteiten die we hier hebben gedaan. Wij zouden er zo weer naar toe gaan.👍