Dag 3 Vertrek Bray-Dunes / erebegraafplaats ‘Tyne Cot’ / aankomst Lille

28 augustus 2022 - Lille, Frankrijk

Nadat we nog lekker hadden ontbeten gingen we op weg naar Lille. Daarvoor zijn we eerst nog naar de militaire erebegraafplaats van Passendale gegaan. Hier vond de grootste slag in de 1 e  wo plaats. De 3e slag om Ieper. Nabij ‘Tyne Cot’ sneuvelden duizenden militairen. Sommigen zijn geïdentificeerd, maar er zijn ook vele onbekende slachtoffers gevonden en in een ‘naamloos’ graf begraven.  De slag heeft zo’n 100 dagen geduurd en de geallieerden zijn vanaf Ieper 8 km verder gekomen. Nabij Ieper veranderde een groot gebied in een maanlandschap. Waanzinnige cijfers, vooral als je bedenkt hoeveel levens de vrijheid heeft gekost. Ter ere van de vele gesneuvelde soldaten en officieren is er een hele grote Ere militaire begraafplaats aangelegd. Toen wij de begraafplaats opliepen meende ik een Engelse stem te horen. Het bleek achteraf een geluidsband te zijn die om de zoveel tijd een naam opnoemde van een militair die wel was geïdentificeerd, en die op Tyne Cot ligt begraven.  Heel bizar eigenlijk. Indrukwekkend en niet te bevatten wat voor ellende daar heeft plaats gevonden.

Vanaf Tyne Cot was het ongeveer 40 minuten naar Lille. We arriveerden tegen 12:00 uur. Dichtbij het hotel bevindt zich een parkeerkelder. Daar hebben we voor 16 euro een parkeerkaart voor 24 uur gekocht. Daarna het hotel binnen gelopen en konden we gelijk inchecken in het hotel in onze kamer. Nadat we ons wat hadden opgefrist, en een kopje koffie hadden genomen, zijn we naar het centrum van Lille gelopen. (Trouwens de Belgische naam voor Lille is Rijssel)

Lille is een prachtige stad, mooie oude gebouwen, heel veel terrassen, echt wat een grote stad te bieden heeft. We kwamen bij de ‘Vieille Bourse’. Toen we naar binnen liepen zagen we een gigantische hoeveelheid boeken, strips, posters van muzikanten, van films en nog veel meer. Je zou er zo uren kunnen rondkijken en dan nog heb je niet alles gezien. Hedi heeft een mooie fotoserie gekocht voor Siem en ik tikte een mooi (Frans) boek met prachtige foto’s van de Pyreneeën op de kop. Verder hebben we de stad op onze manier een beetje verkend. Uiteraard waren we daarna wel dorstig en kwam een ‘Triple Karmeliet’ goed van pas. We besloten om de ‘Hop on Hop off’ Tour te doen en werden toen in anderhalf uur door Lille heen gereden. Allebei van die rode oortjes in om toch maar niets te hoeven missen van de uitleg in verschillende talen over zoveel bezienswaardigheden. “Welk nummer is Nederlands”? vroeg Hedi. Alsof ik al vaker die tour gedaan zou hebben. Weet ik ook niet Heed. “Vraag eens aan die chauffeur”! Moet je voorstellen, de bus was nog niet eens vertrokken, de buschauffeur was bezig om van alles klaar te zetten. Ik besloot om nog maar even te wachten met vragen. En … ja hoor, voor vertrek gaf de buschauffeur keurig door “Neerlandais” cest numero deux. 😜

Na de tour waren we behoorlijk gammel en toen maar even terug naar de hotelkamer. Even uitrusten, Hedi ging liggen en volgens mij direct nokkie down. Ik heb rustig de gebeurtenissen van de dag in reislogger getypt. Straks gaan we eten, zoveel leuke restaurantjes gezien.

We weten nog niet wat we morgen doen. Ik heb een Airbnb gehuurd in Honfleur maar daar kunnen we pas dinsdag terecht. Of we blijven nog een dag in Lille of we rijden morgen alvast een stuk de kant van Honfleur op en pakken dan nog ergens een hotelletje. Morgen lezen jullie wat het is geworden in een nieuwe blog, groetjes en dikke kus van 👩 en 🧔 (goed gezien, ik laat de baard groeien) Vindt Hedi zo leuk (maar niet heus)🤣