Terugreis naar Eefde, met kleine hindernissen …

19 februari 2024 - Zutphen, Nederland

Vannacht onrustig en druk vlak naast het hotel.  Een motorrijder die niet weet dat hij de gashendel veel te ver open heeft staan, en keihard door de straat rijdt. Dan weer een auto die te snel door de bocht schiet met (bijna) piepende banden. Tot overmaat van ramp hoor ik een vrachtwagen achteruit rijden met die vervelende ‘piep, piep, piep’ geluiden. Dat allemaal om 03:00 uur!!! Naast me ligt Hedi rustig te slapen 😴, zij merkt niets van al deze onrust. Wanneer ik ook nog het geluid hoor van schuivend metaal over de straatklinkers, spring ik uit mijn bed om te kijken welke maffe jodokus hier zoveel stampij aan het maken is. Blijkt een vrachtwagen allerlei bouwmateriaal te dumpen op het trottoir, niet te geloven.  Gelukkig wordt het na nog wat lawaai eindelijk rustig en probeer ik weer in slaap te komen. Maar owee, de Tongerlo moet eruit, toch eerst maar even plassen dan. Wanneer ik van de wc terugkom, verbaas ik mij dat Hedi nog steeds rustig ligt te slapen en van alle lawaai en onrust niets gemerkt heeft. 😴

Voor mijn gevoel heb ik net een kwartier geslapen wanneer ik wakker wordt doordat Hedi mij aanduwt en zegt dat ik de parkeermeter moet bijvullen. “Het is kwart voor 8!”  Hè, denk ik, dat kan toch niet.  “Heb jij nog wat van dat kabaal gehoord vannacht?”  Ja hoor, zegt Hedi ben ook lang wakker geweest, is het antwoord 🤨 De  auto staat voor het hotel op een pleintje, op zich heel handig dus. Ik heb  zaterdag na aankomst een tijd staan wachten totdat er een auto vertrok en ik de auto op die plek kon neerzetten. (Daarbij ging ik de auto uit om beter overzicht te hebben  en moest er snel weer in toen ik zag dat er een plekje vrij kwam. Ik draaide me snel om, maar zag niet dat daar een soort van fietsbeugel half omhoog stond. Ik stootte mijn scheenbeen en al vloekend van de pijn reed ik snel naar de open plek)  Maar, een mooie parkeerplek en voor €16,95 kan hij daar blijven staan tot maandagochtend. Maar ja, na een nachtrust van een kwartier word je zo wie zo nergens blij van. Goed, ik ben er maar uit gegaan en een douche doet dan ook wel weer wonderen. We hebben weer een heerlijk ontbijt gehad, lekker uitgebreid en rustig aan, Ik zeg nog tegen Hedi: “We gaan ver na de ochtendspits vertrekken, anders komen we geheid in de vele Brusselse files terecht.”  Je kent het wel, lekker rustig aan, nog even terug naar de kamer, tandenpoetsen toch nog effe proberen of je naar de wc moet. Eindelijk tegen kwart voor 10 stappen we voldaan in de auto. Even de navigatie intikken en rijden maar. Ik keek direct naar mijn benzinemeter, die stond op ‘reserve’ nog 70 km, en ik wist zaterdag al, dat ik eigenlijk nog had moeten tanken. Nou ben ik nogal een beetje nonchalant met een bijna lege tank, ik ga er altijd vanuit dat er ergens wel een tankstation in de buurt is.
We rijden weg en in het begin, redelijk soepel het Brusselse verkeer in. Wanneer je Brussel uitrijdt, moet je altijd door veel tunnels en in deze tunnels zijn weer allerlei afbuigingen dus je moet goed opletten, dat je niet de verkeerde afbuiging te pakken hebt. Plotseling begint het verkeer langzamer te rijden en voordat we het in de gaten hebben staan we in een file. “K.T! KLTN! SHIT!”  De benzinemeter staat gelukkig nog op 60 km in de reserve dus we kunnen wat lijden. Het schiet helaas niet echt op, auto’s en motoren drukken zich er tussen en ik blijf kijken of wel in de goede rijstrook zitten. Zal ik zeggen, in de auto ontstond een beetje een ‘stressy’ sfeertje. Hedi moest vooral goed meehelpen door goed mee te kijken en vooral niet teveel te zeggen, (vooral niet paniekerig doen over de benzinemeter) en ik was bezig om ons door de drukke file te krijgen. De benzinemeter ging naar 50 km reserve en we waren amper Brussel  uit en waren ook nog geen tankstation tegengekomen. Gelukkig, na een kwartier sloegen we rechts af en ineens reed het weer lekker door. Toen we ook nog op de goede weg zaten, richting Luik en daarna afslag Antwerpen in beeld kwam werd de sfeer wat draaglijker. Tot een km of 5 verder, weer een soort van langzaam rijdend verkeer, het zal toch niet hè? Dit keer maar een korte vertraging en weer door de E19 op richting Antwerpen. IK wist dat er een tankstation moest komen, maar, die kwam niet. Benzinemeter gaf nog 40 km aan. Hedi was erg stil, en ik begon over Suske en Wiske boekjes te praten, waarom weet ik ook niet, ik denk een soort van afleidingsmanoeuvre. We kwamen langs de aflag Hofstade/Zemst, dat is de plek waar ik in 2008-2009 een maand of 10 om de 14 dagen naar toe ging voor mijn omscholing voor Sportmanagement. Dat was op het complex van “Sportimonium”.  Ik wist ook dat in Hofstade een grote supermarkt was en een tankstation. Daar kochten Ron en ik altijd een heel arsenaal aan Belgische bieren. Wij van de snelweg af komen langs de accommodatie die mij bekend was en ik reed zo door naar Hofstade. Ik wist nog dat er een aflag naar links was en zie: ja hoor, links af bij café ‘t Hoekske. Eerlijk gezegd reden we Hofstade uit zonder dat het winkelcentrum in beeld kwam…. Ik stop de auto en Hedi zoekt via de navigatie in de auto naar ‘tankstation’ De navigatie geeft aan na 1.6 km links. Zie je wel hoor ik me nog zeggen, ik start de auto, de benzinemeter geeft 3 rode streepjes aan, leeg zou je denken. Ik rij rustig (heel koeltjes, vooral geen teken van paniek laten zien) weg en na een kleine kilometer een afslag, “Carrefoure” ik zeg tegen Hedi:”Hier is het, ik wist het!”  Ik sla links af en ja hoor, een supergroot SHELL tankstation. Lekker volgetankt (voor €1,59 per liter)  Wat een ‘slimbo’  ben ik toch!

We hebben eerst nog een tussenstop gemaakt bij Sportimonium, toch wel mooie nostalgie. Prachtige waterplas, soort van Bussloo in het klein. Op het terrein bevinden zich zelfs nog steeds de ‘badhokjes’ waar mensen zich vroeger (jaren 1950-1970) in omkleedden. Zie de foto’s, schitterend, hopelijk wordt het allemaal gerenoveerd en niet tegen de vlakte gegooid. De verdere terugweg alleen nog een kort oponthoud gehad vlak na de grensovergang bij Hazeldonk. Tegen 14:00 uur waren we weer terug in Eefde. Een heel leuk weekend gehad samen.

Jouw reactie