6e dag. Op reis naar Füssen

14 september 2023 - Füssen, Duitsland

Vanochtend om half 8 ‘uit de veren’ en lekker ontbijtje. Na douchen, opruimen inpakken vertrokken we rond half 10 richting zuid Duitsland ofwel Bayern. Omdat we niet ver hoefden te reizen hebben we een tussenstop gemaakt in Ulm. Ik dacht, een mooie stad aan de Donau. Daar aangekomen bleek dat wat tegen te vallen. Heel “bijzonder” was het bezoek aan de hoogste kerktoren ter wereld, de Munster van Ulm. Wij de kerk in, bij de ingang werd wel gezegd dat er om 12:00 uur een orgelconcert zou zijn. We mochten er alleen in als we beloofden om te gaan zitten tijdens het concert. Iedereen zat al zo’n beetje toen er een hels kabaal door de kerk ging. Ik dacht even dat de orgelspeler languit op het klavier was gaan liggen. We zaten met opgetrokken knieën en vol ongeloof (dat kan natuurlijk niet in een kerk) keken we elkaar aan. Wat moet dit worden, Hedi stelde een snelle ‘escape’ voor via een zijdeur. We keken even of niemand het in de gaten had en we snelden (voor het zingen) de kerk uit, pffff …

Daarna was er  het ‘probleem’ hoe lang kan ik doorrijden nadat de auto het sein al heeft  gegeven van nog 50 km tot lege tank. Ik kreeg alweer nare scenario’s van eerdere zelfde situaties. We hebben het gered, bij een klein dorpje voor Füssen van de snelweg af en “Yes” een tankstation. In Füssen hebben we wel een uur gezocht om het hotel te vinden. Ik heb Hedi in opperste staat van verwarring achter gelaten in een doodlopende straat. We stonden echt vast, konden niet vooruit maar ook achteruit ging lastig worden. Dat had ik al gezien. De stemming was er op dat moment ook niet naar om samen naar het hotel te gaan zoeken, kortom iemand moest bij de auto wachten. Ik heb Hedi als vrijwilliger voor deze taak aangewezen 😉Ben zelf op zoek gegaan naar het hotel “Ludwig”  kon het niet vinden. Achteraf bleek dat het midden in de stad (soort van Beukerstraat in Zutphen)  lag, 3 misschien wel 4 x langs gelopen. De auto parkeren was ook nog wel een dingetje. Moest dwars 50 meter door een winkelstraat aan de achterkant van het hotel. Nadat we onze sleutel van de kamer hadden gekregen, even een snel bezoek aan de toilet. (Ik heb nog steeds last 💨)

in de winkelstraat zijn we bijna rechtstreeks een winkel ingedoken met allemaal lederhosen,  dirndels’    tegen de gekste prijzen. Een beetje lederhose betaal je zo 250 a 300 euro.  Een dirndel ongeveer hetzelfde. Beetje duur, om daar alleen 1 keer of 2 keer mee te pronken.

Füssen Is ook een plaats waar de Altstadt nog redelijk in takt is gebleven, net als in Rothenburg Ob der Tauber. Mooie gerestaureerde huizen, bauern eethuisjes enz. We hebben een geweldig Italiaans restaurant gevonden. De voertaal van het personeel was Italiaans dat is al vaak een goed teken. Na het eten vond ik dat we een lekkere “jager thee”  moesten drinken in zo’n bauern eethuis. Hebben we gedaan, maar eerst nog even langs het hotel, want mijn stoelgang speelde weer op. Uiteindelijk hebben we in de hotelbar nog een ‘afzakkertje’ genomen, ik bestelde een Sanbucca, Hedi een biertje. Dacht je dat ze wisten hoe ze de Sanbucca moesten serveren?? Nee dus. Ik kreeg een soort van whiskey glas met Sanbucca erin. Heb vervolgens uitgelegd hoe dat wel moest, inclusief de koffiebonen, het borrelglas en het vuurtje. Het smaakte verder prima.

Nu te bed, in het prachtige Napoleon Bonaparte bed, donkerrood is da achterwand, gouden bedpoten, kroonluchter (nepperd) boven het bed, wat moet dat worden … Morgen vroeg weer op, nieuwe dag met nieuwe uitdagingen tot de volgende 🙋

1. Rene Bakker:
    19 september 2023
    Verstandige keus om toch hier nog langs te gaan.