Fietsdag langs de Rijn op weg naar “Seilbahn Koblenz”.

11 september 2023 - Koblenz, Duitsland

Vanochtend eerst verse broodjes gescoord bij een bakker in de buurt. Een lekker ontbijtje dus en Hedi wilde toch nog een keer in de auto kijken of  mijn toilettas misschien was meegenomen. En jawel hoor, bleek toch gewoon achter de stoel te staan. (Gisteravond in het donker niet goed gekeken) Wat een geluk, kon ik me lekker scheren, gelletje in het haar en ik was weer helemaal de man. Vervolgens bij Herr Stölgens aangebeld om  te vragen of we de fietsen kunnen gebruiken. Gelukkig na tig keer aanbellen deed Herr Stölgens open, en gingen  we naar de fietskelder. Er moest nog wel gesleuteld worden, want de zadels stonden te hoog, de banden moesten opgepompt… Maar uiteindelijk, fijne, lichte  fietsjes, geen E-bikes overigens.

Ik had  online al 2 kaartjes gekocht voor de “Seilbahn” in Koblenz. Dus daar gingen we, een mooie tocht gefietst, langs de Rijn op weg naar “Deutsches Eck”.  In de stad was een open (klassiek) muziek festival in diverse gebouwen en pleinen. Nog wat muziekcultuur opgesnoven, al hoor ik zelf liever een vette Duitse blaaskapel.  We besloten met de “Seilbahn”  te gaan in, hoog boven  de Rijn naar de “Festung Ehrenbreitstein”. Mooi uitzicht vanaf hier waar je ook kon zien dat de Moezel en de Rijn samenstromen. Dat is dus het beroemde “Deutsches Eck”. In de “Festung” was goed te zien hoe er vroeger werd geleefd. De Romeinen hebben dit zo’n 2000 jaar geleden gebouwd, ook de bruggen over Rijn en Moezel hoorden hierbij. Uit de legerplaats is uiteindelijk Koblenz ontstaan.

Nadat we weer naar de overkant waren gegaan met de “Seilbahn” pakten we onze fietsen en zochten we enkele mooie stadsgezichten op. Natuurlijk ontbrak een terrasje daar bij niet, het was ondertussen ook al 4 uur geweest. (Nee, geen boete dit keer want we hebben in de “Biergarten” van de “Festung” een lekker koel biertje en een patatje genomen) Dat smaakte heerlijk, na zoveel wandelen in 30 graden. Wederom de vele mooie oude gebouwen, kerken bekeken, maar ook het vertrek en aankomst van de vele Rein cruise schepen is interessant om te zien. Sommige boten waren bijna zo lang als een voetbalveld leek het wel. Knap hoe een kapitein zo’n schip aanmeert op de kades.

Uiteindelijk hadden we wel trek gekregen en bestelden we  een soort van vegetarische schotel met allerlei dip smaken + Turks (nog warm) brood. Erg lekker,  we gingen tegen 7 uur weer terug op de fiets naar het appartement. Beneden in de tuin aan de rand van de Rijn konden we heerlijk afkoelen en genieten van de vele boten die langs voeren. Op de I-pad gekeken naar Ierland - Nederland. (Wat gaat het Nederlandse voetbal toch achteruit)  Maar ok, ze hebben wel gewonnen dus zal er wel niet veel veranderen in dat tempo loze getik naar achteren, kort naar voren en weer terug. Ik kijk liever naar de WK Rugby die ook op dit moment bezig is. Morgen weer een nieuwe dag, wie weet een tochtje met de boot???  Gute Nacht  und bis morgen!

1. Jo:
    11 september 2023
    Wat heerlijk weer die verhalen. En fijn dat de toilettas terecht is!!!!
  2. Bonne Posma:
    11 september 2023
    Ja klopt Jo, maar nu heb ik blijkbaar toch vergeten de stapel onderbroeken in te pakken….
  3. Jo:
    12 september 2023