Dag 26 Woensdag Naar Valence - restaurant “Tépelin”

4 oktober 2023 - Mirabel-et-Blacons, Frankrijk

Deze ochtend na het ontbijt eerst toch nog maar even geprobeerd of de auto wel wil laden op de ‘gewone 220’ bij de werkplaats. André van Fia had gezegd, doe het nou maar, dan weet je tenminste of hij het doet. ik de auto bij de werkplaats neer gezet En boven verwachting, het opladen begon. Heel raar, bij het huis van Gré en Jo beneden wilde hij niet laden op 220V , en hier dus wel. We hebben daarna de schaduw-doeken in de tuin bij Jo en Gré alvast opgeborgen voor het nieuwe seizoen. Daarna zijn Hedi en Jo richting Valence gegaan naar de grote hal waar Jo haar plek heeft in een grote brocante. Gre en ik zijn naar een grote bouwmarkt gegaan omdat ik nog petroleum vloeistof wilde scoren voor de Sibro kachel hier in Frankrijk, maar ook voor de Sibro kachel in de serre thuis in Eefde. De prijzen van de vloeistof zijn hier veel lager dan in Nederland, hier €48,00 in Nederland €75,00.

Nadat Gré en ik nog wat hadden rondgekeken in de bouwmarkt zijn we naar Valence Centre gereden. Uiteraard geparkeerd in de parkeergarage van Victor Hugo, op rue de Balsac. Gré had al gebeld met restaurant Grandmère om te reserveren maar kreeg steeds een antwoord apparaat. Bij dat restaurant hadden we nl afgesproken met Hedi en Jo. Het restaurant bleek dicht te zijn en we besloten te gaan eten bij restaurant “Tépelin”. Eigenlijk heet het restaurant anders, maar de naam komt vanuit een ‘ver verleden’. Hier volgt dat verhaal, het heeft niets met onze reis te maken, je mag het stuk ook over slaan.

Samen met nog een aantal mannen, die in voorgaande jaren begin / half april naar de camping kwamen om allerlei klussen te doen bij onze caravans. Denk aan, aanleggen van vlonders, het plaatsen van nieuwe voortenten, aanleggen van water enz. enz. We hielpen elkaar altijd bij het klussen. Als het klussen er op zat, bij wie dan ook, gingen we eerst een drankje doen aan de bar, dat hadden we dan meestal wel verdiend. Daar ontstond het idee  om dat ergens te  gaan lunchen. Zo kwamen we terecht in Valence, ongeveer 35 km vanaf de camping, maar volgens Gré een toprestaurant.  Het was die middag fris weer en we konden binnen zitten of op het terras, wij kozen voor binnen. De eigenaresse nam bij ons de drankjes op en op dat moment viel direct al op met hoeveel belangstelling zij werd aangekeken door 8 ‘hongerige’ mannen. Wat was het geval, zij droeg geen bh. Omdat er ook buiten bediend moest worden, kwam ze binnen en omdat het koud was was goed te merken dat “haar …”  het goed deden!! 😜 Wij hadden op aanraden van Gré al lang  besloten wat we wilden gaan eten, namelijk zeetong.  Zij vroeg of we al een keuze hadden gemaakt, maar voordat iemand kon reageren vroeg Gré of ze de menukaart kon toelichten. Dat deed ze met veel enthousiasme. Wij wilden er niet naar kijken, maar iets in ons ‘Oer-brein’ gaf signalen door aan onze ogen. Wij konden onze ogen  niet af houden van zoveel vrouwelijk schoon.  Nadat ze een heel verhaal had verteld vroeg ze of er nog vragen waren. Gré antwoordde: ”Doe maar 8 x  zeetong” !!  Je moet er bij zijn geweest om de humor die wij hebben gehad over dit voorval. Toen we weer terug waren op de camping werd het verhaal natuurlijk behoorlijk aangedikt, we hebben er veel om gelachen en… er werd een naam gegeven aan het restaurant nl. “Tépelin” Sindsdien heet het restaurant voor ons zo. Dat verhaal is een heel eigen leven gaan leiden. Er zijn ook al verbasteringen  van de naam ontstaan.  soms hoor je sommige gasten nog wel eens vragen: Zeg dat restaurant  Tepelientje in Valence, is dat een goed restaurant? 🤣🤣👍

Na de heerlijke lunch zijn Gré en ik naar de camping terug gereden, Hedi en Jo bleven nog lekker in Valence om nog wat te winkelen. Gré ging een tukkie doen, ik moest nog wat spulletjes opruimen, want, het einde van onze vakantie begint in zicht te komen. Vanavond kijken we uiteraard naar Champions- league voetbal Atletico Madrid tegen Feyenoord. Daarna zien we nog wel want de voetbal begint al om 18:45 uur. Morgen een relaxte dag, rustig wat opruimen, de caravan winter klaar maken enz. Tot de volgende