Dag 25 dinsdag 3 oktober Mooi tochtje naar de “Moulin de la Pipe”

4 oktober 2023 - Mirabel-et-Blacons, Frankrijk

vanochtend zijn we na het ontbijt een ritje met de auto gaan maken. Het is denk ik al zo’n 17 a 18 jaar geleden dat we naar de waterval zijn gegaan, de “Chute, de la Drüze” dichtbij ‘Moulin de la Pipe”. Siem was toen 4 of 5 jaar. Dus, oude herinneringen opgehaald en nieuwe indrukken opgedaan. De weg er naar toe is op zich al heel mooi, je rijdt door het begin van de “Vercors” dus er zijn bergen in alle vormen en maten. Aangekomen bij de Moulin de la Pipe moet je in eerste instantie  rechts af over een heel smal weggetje dat je denkt, hoe kom ik weer terug? Gelukkig was een eind verder op een wat ruimere weg die leidde naar het beginpunt van de wandeling naar de waterval. We waren eigenlijk niet van plan om naar beneden te wandelen (= klein half uurtje) maar toen we er waren dachten we allebei we gaan het wel doen. Hedi had slippertjes aan, maar gelukkig in de auto stevige bergschoenen. Die heeft ze aangetrokken en samen met haar witte jurkje was ze weer perfect gekleed voor een afdaling langs steile stroken. (Dezelfde kleding had ze immers in Duitsland en Oostenrijk ook aan)🙄😂.   Ik zelf had ook niet bepaald stevige wandelschoenen aan, een paar linnen schoenen zonder profiel. Wij naar beneden, wat een leuke ervaring was, mooie uitzichten, mooie bloemen, vlinders, eekhoorntjes, maar wel over soms steile stukken met losliggende stenen. Hoe lager we kwamen, hoe duidelijker het geluid van het water werd. Uiteindelijk kwamen we bij de waterval aan. Deze is 72 meter hoog en als je er beneden staat voel je soms kleine spetters water. Het water is ijskoud, dus zijn we maar niet gaan zwemmen, hooguit even gevoeld met de handen in het water. Als je naar beneden gaat moet je ook weer naar boven, dat duurt alleen wel wat langer. Totaal gegevens wandeling 2,33 km , 48 minuten en 44 seconden (van boven naar beneden en weer terug (beneden even de stopwatch stil gezet)  calorieën 262  Totale stijging 215 meter, totale daling 200 meter. Hoogte van het gebied waar we wandelden 619 meter. 👅

Boven aangekomen wilden we gaan lunchen in de Moulin, maar deze was gesloten. Dus maar weer een stuk terug gereden op zoek naar een restaurant dat wel open was. Maar, overal gordijnen dicht dus vergeet die Lunch  maar. We besloten om door te rijden naar Pontaix, een plaats waar we altijd onze Clairette de Die kopen, per slot van rekening hebben we een winnaar voor een mooie fles Clairette. 😋 (B0 !) Aangezien er ook nog een goed antwoord was gekomen van Vera (via Siem) die raadde de juiste naam voor de gadget, nl. Een eier-schaar. De jury heeft besloten dat er ook een kleine prijs voor Vera is, en Siem zal vast zorgen dat deze  prijs bij Vera  terecht komt.

Na aankomst op de camping hebben we een lekkere omelet gemaakt en gegeten. Daarna kwamen de Lafuma stoelen weer te voorschijn en Hedi heeft lekker een tukkie gedaan. Tegen 5 uur is het weer “T-Time” en dan zullen we wel weer lekker gezellig een biertje drinken. We eten  een schotel op het terras  Hedi salade Nicoise, ik neem kippenbout met frieten en mayonaise. IN de avond zijn we voetbal gaan kijken bij Jo en Gré. PSV - Sevilla, wat een hele spannende en leuke wedstrijd was. Morgen zijn er plannen voor een ritje naar Valence, waar Jo een soort van ‘schap’’ heeft in een hele grote kringloop winkel. Dus tot morgen, Bonne Nuit.