Dag 16 Cinque Terre

25 september 2023 - Sarzana, Italië

Vandaag (zondag) 1e ontbijt bij de caravan.  We hebben (alternatief geslapen (omdat de stapelbedden nog steeds niet naar beneden kunnen)

Voor het ontbijt heeft ieder zo z’n taak, lijkt wel op een geoliede machine. Ik ben van het sinaasappels uitpersen en de afwas, Jo en Hedi voor de koffie en thee,  Gré dekt de tafel wat neerkomt op “Jo, kun je de bordjes even aangeven, en ook de messen” Oh ja, en boter en de kaas en de kaasschaaf”  Delegeren was altijd al een hele sterke kant van Gré, dat zal hij nooit verleren. 🤣🤣👍🏻
Na het ontbijt zijn we op pad gegaan met de auto naar Lerici. Vanaf hier vertrekt de boot naar de “Cinque Terre” De vijf dorpen van de Cinque Terre, die vlak boven La Spezia, liggen prachtig tegen de hellingen van de bergen aan. Vanaf de boot vallen de kleurrijke huizen direct: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Deze dorpjes liggen aan de Italiaanse Bloemenrivièra. Wij zijn met de boot naar de ‘verste plaats’ Monterossa al Mare’ gegaan, ruim anderhalf uur met de boot, was het druk op de boot? Wij waren niet de enigen aan boord, laten we het daarbij houden. Prachtige uitzichten, lekker de zeewind en de zon, en genoeg te kijken naar de vele mensen om ons heen.

In Monterossa is op elke vierkante 10 meter wel iets bijzonders te zien. (Zie de foto’s) We zagen op een terras 4 vrije plekken en bestelden halve liters bieren en verschillende focasia’s. De ‘zeereis’ had ons dorstig en hongerig gemaakt. Natuurlijk veel kleine winkeltjes met kleding en andere snuisterijen. We hebben er rondgeslenterd door de vele kleine straatjes en enkele winkels van binnen gezien (winkel in -uit vind ik niets) Maar hele mooie steegjes, poortjes, trappen, je raakte niet uitgekeken. Voor Hedi en Jo ook voldoende te zien, de ene kledingzaak was nog mooier dan de ander. En op de rekjes ervoor blouses, jurkjes, hoedjes enz. Na ongeveer 2 uur zijn we op de boot gestapt en naar het volgende dorp gegaan, Vernazza. Vernazza staat het meest garant voor het beeld waar je aan denkt bij de Cinque Terre: kleurrijke huizen op een prachtige klif. Een baaitje met een piepklein strandje waar kleine bootjes in het water dobberen. We hadden een mooi uitzicht op Vernazza vanaf de boot die naar het stadje vaart. Verder dan deze 2 dorpen zijn we niet gekomen. We moesten ook wel zorgen dat we om 17:00 uur weer bij de opstap plek van de boten stonden. dan ging de laatste voor terug.

ik heb in de middag gebeld, vanaf een terras in Monterossa, met het vis restaurant in Lerici, waar Hedi en ik vrijdagavond al een keer hadden gegeten. Een tafel voor 4 personen gereserveerd. Bij terugkomst in Lerici dat was tegen 19:00 uur bleek er nog een markt te zijn met antieke-  maar ook met alledaagse spullen, zeg maar gerust een ‘rommelmarkt’. Tegen kwart voor 8 gingen we aan tafel in het restaurant en hebben heerlijk gegeten.

Tegen 22:00 uur gingen we naar de parkeerplaats en daarna met de auto
Naar de camping. Nog een ‘afzakkertje’ maar daarna toch vrij snel ‘te bed’. Het was best vermoeiend geweest. Morgen (maandag) nemen we een rustige dag, lekker ontbijten en daarna naar een strand met bedjes. Daarna wat boodschappen doen en maandag avond “barbeknoeien.”

Overmorgen, dinsdag willen we naar de andere dorpjes van Cinque Terre gaan, die we nog niet hebben gezien.We nemen dan een trein vanuit La Spezia. Ciao a tutti.

1. Dorien:
    26 september 2023
    Oh wat mooi daar echt gaaf