5E DAG Rothenburg Ob der Tauber

13 september 2023 - Rothenburg ob der Tauber, Duitsland

Aan alle lezers van mijn verhalen, Rothenburg Ob der Tauber, eigenlijk moet je dat een keer hebben gezien. Het is bijna niet te beschrijven, wat een mooie stad dat is. De   vele  foto’s zullen dat laten zien. Beelden zeggen soms meer dan woorden. Toch nog wel een paar leuke belevenissen vandaag. Na ontbijt en douche enz. rustig aan gedaan, tegen half 12 vertrokken vanuit Schweinsdorf naar Rothenburg Ob der Tauber. (Tauber is een rivier)  Ritje duurt nog geen 10 minuten. De altstadt wordt nog echt helemaal omringd door de oude stadsmuur, waar Hedi en ik nog op hebben gelopen. In deze stadsmuur (ontzettend dik) veel gaten van waaruit geschoten kon worden op indringende legers. Verbazingwekkend hoe ze er hier in zijn geslaagd om alles in zo’n origineel mogelijke staat te behouden, en nog verbazingwekkender hoe mooi opgeknapt de gebouwen zijn en welke oudheid er van afstraalt. Heel veel gebouwen hebben uithang schilden, met daarop de betekenis van het gebouw. Ook de bekende geraniums ontbreken niet, de prachtige kleuren in het stucwerk, hele mooie geconserveerde deuren, echt schitterend om te zien.

We hebben in een atelier 2 mooie pentekeningen van enkele huizen gekocht. De dame die ons hielp was helemaal op de hoogte van de schilder / pentekenaar. Zij kon mooi vertellen over de plek waar de tekenaar had gestaan en in welk jaar dat moet zijn geweest. Heel bijzondere vrouw, leek verstrooid, maar was dat zeker niet. Ook zijn we  een kerstmis museum binnen geweest. Ik werd helemaal overvallen door schitterend versierde kerstbomen, stromende bergbeken in miniatuur, de mooiste miniatuur werkstukken (allemaal houtsnijwerk) Helemaal te gek was  afdeling met prachtige ‘koek koek’ klokken, die allemaal tikten en op enig moment ook het uursignaal (‘koek koek’, ‘koek koek’, ‘koek koek’ dat was 3 x  dus je raadt het al 3 uur👍)  omdat de klokken niet allemaal dezelfde tijd hadden ingesteld ging om de haverklap het ‘koek koek’ ‘koek koek’ signaal.  Prachtig als een klok wel 11 x ‘koek koek’ klonk. (11 uur 👍)  Ik zag zo’n klok al helemaal hangen bij ons thuis in de serre, maar ik moet er we bij zeggen dat de klokken schrikbarend duur waren. Het museum was heel groot, dus toch maar niet gekocht tot opluchting van Hedi. Het museum was  oneindig groot, verlichte huisjes, draaiende sterren, teveel om op te noemen ik denk dat ik er vannacht over ga dromen.

We hebben heerlijk geluncht, pas tegen 2 uur, je loopt zo om je heen te kijken dat je de tijd helemaal vergeet. We zijn heel veel winkels binnen geweest, wat te denken van een speciale wapen winkel (Waffen geschäft) waar zwaarden, sabels, messen, oude ridder spullen, flesopeners aan een hertengewei (gescoord!!) en nog meer winkels met allerlei specifieke souvenirs uit Rothenburg Ob der Tauber. Maar, niet goedkoop, dat moet wel gezegd worden. Tussendoor zijn we nog even naar de Airbnb terug gegaan om even te relaxen en om naar de slotkilometers van de Vuelta etappe van vandaag te kijken. Om 18:30 uur hadden we een tafel gereserveerd in een mooi ouderwets hotel/restaurant. Er werd wel bij gezegd dat er bij drukte nog gasten aan onze tafel kon worden toegevoegd. Zo ook bij ons, we kregen net het eten, toen een heel leuk stel uit Geesteren (achter Almelo) bij ons aan tafel werd geplaatst. Daar hebben we heel leuk mee gepraat, dus het was een ‘goede match’.  Na het eten hebben we nog wat foto’s gemaakt toen het al aardig donker was geworden. Wat wordt het trouwens al weer snel donker zeg, om half 9 lijkt het al wel bijna nacht.

Morgenvroeg vertrekken we naar Füssen im Allgäu, 247 km direct aan de grens met Tirol. Heb   voor 1 nacht in een hotel gereserveerd. Dit had ik ook van te voren al vastgezet en we zijn benieuwd hoe het daar is. Schijnt een prachtige plaats te zijn aan een groot meer, omringd door hoge bergen, daar beginnen de Alpen zich al te vormen, de Allgäuer Alpen. Grüssgott!

1. Dorien:
    13 september 2023
    Mooie stad zo te zien aan jullie foto’s fijn dat jullie genieten 😘
  2. Willem Huisintveld:
    14 september 2023
    Prachtige stad, geen woord overdreven.
  3. Raymond:
    14 september 2023
    Ik denk dat de pentekeningen heel snel op de kamer van Bonne liggen.
  4. Bonne Posma:
    15 september 2023
    😉 ik ben er bang voor
  5. Gre meijer:
    14 september 2023
    Heerlijk verhaal om te lezen.
    Misschien heeft Sjef nog een koekoeksklok.
    Ik zal je naam op een sticker erop plakken.
    Fijne vakantie verder en tot de volgende blog.
  6. Bonne Posma:
    15 september 2023
    Geweldig Gré
  7. Rene Bakker:
    19 september 2023
    Kijk.. Dus het was een goed keus ;-)