4e dag. Van Koblenz naar Rothenburg Ob der Tauber

12 september 2023 - Rothenburg ob der Tauber, Duitsland

Vanochtend waren we er om 07:15 uur uit, ik sprong gelijk onder de douche, want ik moest broodjes halen. We moeten vertrekken voor 10:00 uur. Met lekkere warme broodjes terug, daarna een lekker ontbijtje samen. Daarna alles opgeruimd en nog even nagedacht over de te nemen route. Ik wilde graag langs ‘Die Lorelei’. (‘Die Lorelei’  gaat over een legende. Zij was een nymf (volgens mij een echte nymfomane) kijk maar eens naar haar afbeeldingen. Zou tegenwoordig niet meer kunnen en heel veel ‘me toe-tjes’ hebben  opgeleverd. 😳 Door haar gezang bovenaf  de rotsen zouden vele scheepslieden zijn afgeleid en hun verstand hebben verloren en op de zandbank en de onderliggende rotsen zijn gevaren, waardoor hun schip zonk.  ‘T was me er wel eentje, ‘Die Lorelei’ , wat een bitch was dat zeg.  In een van de foto’s heb ik de zandbank in de rivier aangeduid met een pijl, waar het zo vaak is misgegaan. De onderliggende rotsen zijn later met dynamiet opgeruimd. Nu kunnen de schepen er zonder problemen langs en trouwens ‘Die Lorelei’  leeft al lang niet meer, maar de legende blijft bestaan.  ‘Die Lorelei’  bevindt zich op een bekend punt langs de Rijn, in de plaats St. Goarshausen.

Om daar te komen vanaf ons appartement moesten we dus zorgen langs de Rijn te gaan, en dan via Boppard (gisteren geweest met de boot) alsmaar rechtdoor. Het klinkt echt logisch, maar ik had als plaats ‘Bingen am Rhijn’  ingevoerd, want daar moesten we  naar toe als we bij ‘Die Lorelei’ waren geweest. We kwamen  op de verkeerde route. Ik herinnerde me wel dat ik nog ergens een afslag Boppard had gezien, maar was al te laat om deze te pakken. (Zou ‘Die Lorelei’ mij nu al  te grazen nemen, ik was nog niet eens in haar buurt. We moesten toen door en  ‘via een lus’ weer terug. Zo gingen we terug richting Koblenz en kwamen praktisch weer langs ons appartement heen. Het vervelende is namelijk dat ze ook rondom Koblenz (en overal op de autobanen) met allerlei weg werkzaamheden bezig zijn. Weer terug en op zoek naar de juiste afslag. Lang verhaal kort, 2x door wegwerkzaamheden de verkeerde afslag en 3 kwartier verder kwamen we weer praktisch langs ons appartement heen. Gelukkig daarna wel de goede afslag en op weg naar Boppard en richting ‘Die Lorelei’. Ik laat me niet afleiden door zo’n nymf.  Vlakbij het plaatsje St. Goarshausen gestopt, voor een kopje koffie en om te informeren waar ‘Die Lorelei’  zich bevond. Hebben we uiteindelijk gevonden, bovenop de hoge heuvels langs de Rijn. Ik ben nog wel met haar beeld op de foto gegaan en heb haar stiekem in de bronzen billen geknepen. 😝

Vanaf St. Goarshausen gingen we richting  Bingen am Rhein met als eindbestemming Neusitz, 4 km vanaf Rothenburg Ob der Tauber.  Hier hebben we onze volgende Airbnb bij Anna-Maria (Magdalena)  Een prachtig bijna nieuw appartement, heel knus en super schoon en best ook wel modern. Onderweg op de snelweg, (erg druk) kreeg ik last van buikkrampen, ik denk door het eten van gisteravond Biefstuk met pepersaus. Ik probeerde nog uit te stellen om naar de wc te gaan, maar op een gegeven moment moest ik gewoon stoppen. Bij een “P + WC” haltestelle, dus niet bij een gewoon tankstation. Doe dit nooit, je weet niet hoe die toiletten er daar uit zien. En het was al helemaal geen pretje om op dit toilet te moeten.  Na wat acrobatische toeren lukte het me om zonder ook maar iets aan te raken wat balast kwijt te raken. Weer verder gereden, ik dacht ik red het wel, maar nee, na 70 km moest ik weer erg nodig. Gelukkig zag ik een tankstation, en daar waren heerlijke schone toiletten. Ik heb er wel een half uur gezeten, toen ik eraf kwam reageerde Hedi geschrokken. Waar was je, het duurde zo lang… Weer verder en tegen 17:00 uur arriveerden we bij het appartement. Nadat we alles hadden geïnstalleerd gingen we op weg naar Rothenburg Ob der Tauber.

Wat een prachtige stad is dat, overal waar je kijkt huizen uit de ‘vorige eeuw’ en allemaal prachtig gerestaureerd. Je weet gewoon niet waar je moet kijken. We hebben eerst een apotheek gezocht (en gevonden) en ik ben snel aan de Imodium gegaan. We vonden een mooi terrasje en bestelden 2 biertjes en een fles water. Hedi heeft een forel besteld, ik een cordon-bleu met frietjes. Het was heerlijk en na nog wat te hebben rondgewandeld in het stadje, zijn we weer naar de Airbnb gegaan. We ontmoetten daar Anna-Maria (Magdalena) nog, de eigenaresse. Heel leuke en vlotte jongedame, die ons nog wat tips heeft meegegeven voor morgen. Morgen: sightseeing in Rothenburg Ob der Tauber. Voor nu, end of story en tot de volgende..(gelukkig gaat het goed met de buik krampen)