3e dag Een bootreis naar “Boppard”

11 september 2023 - Koblenz, Duitsland

Prachtig begin van de dag. Na het ontbijt op de fiets langs de Rijn naar Koblenz. We beginnen de route al een beetje uit het hoofd te kennen (als het licht is) Aangekomen in Koblenz naar het terras van Galestro (italienische espresso bar) voor een espresso voor Hedi en een Espresso shakaterato doppio voor mij. (=eis, zucker, espresso-eiskalt, geschüttelt, nicht gerührt). “Shaken and not stirred” zoals James Bond zou zeggen. Echt een aanrader. We wilden graag een boottochtje over de Rijn maken, ja, je bent in KOBLENZ en dan wil je wel kunnen vertellen dat je een boottocht op de Rijn of de Moezel hebt gemaakt. We wilden het liefst naar een plaatsje verderop. We vonden een boot die naar “Boppard” voer, en daar kon je er dan vanaf stappen, en op een later tijdstip weer op om dan weer terug te varen. Boppard staat bekend om de Riesling wijnen. De boottocht er naar toe duurde 2 en een half uur (stroomopwaarts, gemiddelde snelheid 12 km/u.

Prachtige uitzichten op de heuvels langs de Rijn,  vanaf het water en verder  mooie kastelen, uitgestrekte wijnvelden waar de Riesling druiven heerlijk lagen te genieten van de warme zon. In Boppard aangekomen hebben we even gewinkeld, Hedi heeft kaarsjes aangestoken in een kerk.  Boppard is  een heel mooi oud plaatsje, met in de terrastuinen naast de Rijn, mooie zitjes en bediening in “Dirndel” outfit. 👍

Hedi heeft nog een jurkje (nee, helaas geen dirndel, maar dat komt nog wel als we in Oostenrijk zijn) gescoord in een ‘ gevaarlijke winkel’. (teveel mooie kleding voor redelijke prijzen).  Ikzelf heb erg genoten van een winkel die al helemaal in kerststferen was. Wat een heerlijke kitsch, mooie ‘ouderwetse’ klokken, koekoeks klokken en van die echte Duitse aardewerken bierpullen. Ik mocht ze niet kopen, en dat deed mijn Duitse hart wel pijn. Trouwens, ik heb ook nog 6 nieuwe onderbroeken gescoord in een andere winkel, omdat ik die was vergeten in te pakken thuis. NB * Hedi moet mij beter in de gaten houden bij het inpakken, want blijkbaar vergeet ik wel eens wat, dat kan variëren van een toilettas, die achteraf toch mee was gekomen, tot niet ingepakte onderbroeken. (“Je wordt ouder pappa, geef het maar toe, je kan er niets aan doen”  (reactie van Alma, en daarin heeft ze helemaal gelijk 👍)

Om 16:30 uur was de boot weer terug in Boppard  en stapten we aan boord. De terugvaart ging veel sneller (immers nu stroomafwaarts, gemiddeld 23,5 km/u. Bijzondere attracties tijdens de terugvaart? Dezelfde als op de heenvaart 🤣 Alleen in het dorp Oberlahnstein spotte ik vanaf de boot een kermis attractie namelijk een ‘reuzenrad’ met wel 10 gondels. De Schöfferhofer Weizen halve liter smaakte goed trouwens.

Weer terug in Koblenz hebben we een mooi restaurant aan de Rijn gevonden en heerlijk gegeten. Ik bestelde een malse biefstuk met pepersaus, goede kwaliteit en Hedi een pizza met een vééél te dikke bodem maar, wel lekker. Na het eten hebben we nog een drankje genomen bij restaurant Saphir waar we al eerder een keer hadden gegeten. Hier een mooi uitzicht op de fontijn. (Zie de foto’s) Hedi uiteraard ging voor de pinocolada ik zelf nog een Graubunder Riesling. Het werd al wat donkerder, Hedi begon wat onrustig heen en weer te wiebelen op haar stoel (ik dacht dat het door de pinocolada kwam) maar ze zag een beetje op tegen de terugweg (maar 6 km op de fiets) in het donker. Onze fietsverlichting deed het niet.  Maar, goede reisleider als ik ben, wist ik nog precies waar we heen moesten. Blijkbaar maakten we ergens bij de Rijn op een donker kruispunt een verkeerde afslag, en was ik maar heel even de richting kwijt. Gelukkig kwam er een vriendelijke Duitser (ja, ze bestaan echt)  en die fietste een stukje met ons mee. Ik herkende de weg weer en wist precies waar we heen moesten. We moesten na een tunnel linksaf een stijl stuk omhoog en dan de Rijn over en ik schakelde snel naar  een lichte versnelling. Ik voelde me net Mathieu Van der Poel ..Ten Bruin dacht mij te snel af te zijn, ze  dacht zeker dat ze net zo snel was als Wout van Aart, maar halverwege de beklimming stoof ik langs mijn schatje heen. In het donker (onze verlichting op de fiets deed het nog steeds niet) en op de tast, vonden we het smalle tunneltje en toen waren we weer terug bij onze Airbnb. Helemaal ‘plakkerig’ van de inspanning eerst maar even lekker uitgezweet op het balkon. Een douche gepakt, en dit verhaaltje getypt. Morgen vertrekken we voor onze 2e stop naar Schweinsdorf, 8 km van Rothenburg Ob der Tauber. (Begin van de Romantische Strasse. Totaal vanaf Koblenz 289 km dat is zo’n 3 en een half uur rijden. We zijn weer benieuwd naar nieuwe belevenissen. Gute nacht, bis morgen. 😋

1. Bo:
    11 september 2023
    De volgende keer ook last minute je tas inpakken denk ik!
  2. Bonne Posma:
    11 september 2023
    Ja, maar wel onder begeleiding van de directrice 👍🏻
  3. Bo:
    12 september 2023