Woensdag uit eten bij Le Grandmere, in Valence

21 september 2022 - Mirabel-et-Blacons, Frankrijk

Vandaag woensdag 21 september 2022 gingen we uit eten bij Le Grand-mere in Valence. Omdat Dorien maandag a.s. De 26 e september jarig is, hebben Raymond en Dorien getrakteerd. Om te voorkomen dat we ‘achter het net’ zouden vissen, en er geen zeetong meer zou zijn, heeft Gre al op dinsdag gereserveerd en 6 x  zeetong besteld. Vorige keer was de helft van de club wat aan de late kant op het terras en konden we eigenlijk alleen nog maar het dagmenu bestellen. Toen wilden we ook heel graag zeetong eten.  Dit keer waren Ray, Gre en ik tegen 12:15 uur bij het restaurant en jawel, de dames kwamen tegen 12:25 uur het restaurant binnen. Het was zelfs zo, dat er bij Hedi een alarm afging, toen we al aan tafel zaten. Ja,  ze hadden duidelijke instructies meegekregen  dat ze tijdig op het terras moesten zijn. Compliment aan de dames dat ze zo mooi op tijd waren. We hebben binnen gegeten, en daar kijk je je ogen uit, wat een verzameling van echte antiek (‘Gispen’ lampen en kapstokken) , prullaria (oude reclame posters) (schilderijtjes met een geborduurd boerderij taferelen)  en zelfs een antiek vliegen gordijn uit de jaren ‘60 van de vorige eeuw. (zo’n rood, geel, zwart en blauwe)

Maar we kwamen om te eten, en het moet gezegd, het eten was echt heerlijk. De voorgerechten en daarna de zeetong, heerlijk gebakken in roomboter en afgemaakt met  peterselie, daarvoor heb je echt een ritje naar Valence over. Daarbij een heerlijke sla, heel simpel gekruid, zelfs Gre nam wat sla op zijn bord, nou dan is het echt wel lekker. Ook een hele wat zoete aardappelpuree, die heel goed paste bij de vis.  Op de terugweg gingen de dames nog naar een rommelschuur, de mannen gingen nog een kijkje nemen in een hele grote  Brico - bouwmarkt. We wilden nog ‘petroleum’ kopen voor de Sibro kachels. Maar tot onze schrik 54 EURO PER 20 LITER!  Laat maar mooi even zitten dan.

Gre wees nog op een soort van ‘biergarten’ schuin tegenover de Brico, daar hebben we ook even een kijkje genomen. Buiten stonden meerdere oude houten biervaten, waar je met 4 of 5 man omheen kon zitten en waar je ook wat te eten kon krijgen. Een  erg leuke tent, heel veel soorten bier (ze adverteerden met 400 biersoorten)  te verkrijgen in flessen, maar ook op de tap, We besloten er eentje van de tap te nemen, op de foto’s kun je zien dat er 8 bieren op de tap zaten. Gre nam een blonde, Ray een Markus IPA en ik zelf een “3 Monts Triple” van 9,5 %. Het blijkt dat daar ook op donderdagavonden ‘bier-Pong’  wordt gespeeld. Misschien een keer naar toe, alhoewel je dan nog wel een aardig eind terug moet rijden.

Terug op de camping, tegen half 6 nog even een terrasje pakken. Iedereen op het terras nog in zijn blootje, maar wij kwamen van boven en hadden toch wel onze kleren aan gedaan. Raymond werd nog ‘herkend’ door een oudere dame, alleen wist ze de goede naam niet meer. Raymond heeft zich nog wel voorgesteld, maar tijdens het gesprek noemde ze Raymond, Ronald.

Na enkele biertjes was het ons niet duidelijk of we beneden bij Jo en Gre een klein hapje kregen. We wisten het niet, Gre had het in de auto over dat Jo voor hapjes zou zorgen en aan ons vroeg hij of we wilden helpen de zonnedoeken af te breken. Volgens Hedi en Dorien rekende Jo er niet op, waarna Hedi Jo nog even belde om te vragen of ze ons niet wilde uitnodigen voor een hapje. We besloten toen om ons zelf  uit te nodigen en wat hapjes mee te nemen naar beneden.  Nadat de zonnedoeken waren opgeruimd, hadden de dames gezorgd voor een lekkere ‘broodtafel’. Daarna keken we  naar een hele leuke film,  “SHAFT”  humor, actie, leuk verhaal.  Jo, Dorien en Hedi gingen gezelschapspelletjes  doen. Tegen 22:15 uur liepen we weer naar boven, tegen  de steile helling op, waarbij het ademen dan steeds sneller gaat, tot je het gevoel hebt dat je “buiten adem” boven komt. Boven was het nog druk, vanavond  was het  Indonesische Rijsttafel met  wel 90 gasten die mee aten. Woensdag 21 september al weer bijna voorbij, de herfst is begonnen, maar hier op Valdrome blijft het nog lekker een paar dagen zomer met in de zon zo’n 24 graden. Als de zon weg is, koelt het wel snel af. Bonne Nuit, welterusten, a demain!!🥱🥱🥱