Hoe Raymond een 3e plaats bij het Jeu de Boules toernooi misliep en Dorien een bierdouche kreeg

23 september 2022 - Mirabel-et-Blacons, Frankrijk

Vandaag, donderdag 22 september, de eerste ‘herfstdag’ een prachtige dag op Valdrome Soleil, met heerlijke temperaturen in de zon. Raymond en ik hadden ons ingeschreven voor het Jeu de Boules toernooi, vanmiddag om half 3. Er deden 12 deelnemers mee en doormiddel van een loting systeem word je dan gekoppeld aan een medespelers. Er werd 2 tegen 2 gespeeld, en als je geluk hebt, en je treft een goede medespeler, kan dat een voordeel zijn. Maar andersom, als je een medespeler treft, die er niet veel van=aan bakt, wordt het lastig. Gelukkig spelen wij niet om de winst, maar plezier en fair-play daar gaat het om.  Elk spel duurt net zo lang totdat een partij 13 punten heeft. Je krijgt dan uitslagen als, 13-6 of 13-11 kan ook bijvoorbeeld 13-2 zijn. Als je de partij wint, ben je in de race voor de eindoverwinning. Wanneer je 3 partijen hebt gewonnen maak je goede kans op de fles Clairette de Die. Nadat iedereen 3 wedstrijden heeft gespeeld wordt de eindklassering opgemaakt. Vanmiddag had niemand 3 partijen gewonnen, en waren er enkelen die 2 partijen hadden gewonnen. In dat geval wordt er gekeken naar het eind doelsaldo, en wat bleek, na telling van de punten maakte Alex (de organisator) de eindklassering bekend. Het bleek dat Alex op +14 uitkwam, Tonnie +11 punten, Bonne +7 punten, Raymond +5 punten. Met het idee dat ik toch 3e was geworden gingen we het terras op en dronken we gezamenlijk een biertje. Alex maakte de eindstand bekend, op de 1e plaats Alex, op de 2e plaats Tonnie (zijn vrouw) en op de 3e plaats noemde hij Raymond???🙄.  Ik vond dat uiteraard vreemd en wees Alex erop dat niet Raymond 3e was geworden maar ik. (Kreeg ik gelijk het verwijt dat ik niet zo bijdehand hoefde te zijn 😂maar ja, in eerste instantie als 3e te worden aangewezen en later de 3e plek zomaar kwijtraken kon in mijn ogen niet)  Veel hilariteit uiteraard, Ik mocht een prijs uitkiezen, tussen een spel kaarten, een linnen zakje met lavendel geur, of een houten flessenopener. Ik koos de houten flessenopener, het lavendelzakje ging naar Tonnie en de fles Clairette de Die was voor Alex.  En mooi gebaar van de organisator om Raymond dan toch maar het spel kaarten te geven, kon door Raymond niet echt worden gewaardeerd. 😤

Op het terras zaten Bob, Corrie, Alex, Raymond, Hedi, ikzelf en  Dorien, kwam wat later. Ik had al een rondje in gedaan en Bob stond op, liep naar de bar en kwam terug met het volgende rondje. Daar kwam ook net Dorien aanlopen, lekker even gedoucht, met een mooie blouse aan. Hedi vroeg aan Bob of ze even moest helpen met de drankjes op tafel zetten, en dat was een goed plan, vond Bob. Maar…toen Hedi er 2 biertjes afhaalde, kantelde het dienblad en viel er een ander glas bier omver, net over Dorien heen. Nou  gebeurt het vaker met Bob dat er onverwachte acties zijn, maar dit was er we weer een uit het boekje. Dorien onder het bier, ging maar weer even weg, om opnieuw onder de douche te gaan.

Vanavond hebben we gegeten bij Jo en Gre en Tess, en het was heerlijk. Een courgette soep met stukjes zalm vooraf, en een blanke pasta met spekjes bereid in een kaas Saint Marcel, die tijdens de bereiding smelt, erg  lekker en daarbij een heerlijke sla melange. Als toetje had Jo ‘hang-op’ gemaakt met rood fruit, met wat suiker erop echt een delicatesse. Jo verdient echt de titel  ‘masterchef’ 👩‍🍳🏆

Na het eten hebben we voetbal gekeken, Polen - Nederland. De dames waren lekker lui en zaten onderuitgezakt in hun telefoon. Na de wedstrijd liepen Raymond en ik de steile helling op richting camping, waarbij het op het einde weer zwaar ademen was. Een prachtige ‘zomerse’ dag in de herfst is zo weer voorbij wat boffen we daar mee. Morgen vrijdag, is opruim dag, we moeten de caravan “winterklaar” maken, Daarover morgen meer, voor nu, welterusten, groetjes Bonne