Fietstocht door SEVILLA

20 november 2022 - Sevilla, Spanje

Gisteravond hebben we gegeten in een ‘tappas restaurant’ dichtbij de Cathedral de SEVILLA. Daarvoor uiteraard eerst een biertje, en dat kon qua temperatuur nog lekker buiten. Toen op zoek naar een tappas bar, maar het was overal super druk. Gelukkig een plek gevonden. Na enkele tappas gerechten zijn we in de wijk ‘El Arenal’ in diverse kroegjes geweest. We hebben veel plezier gehad in de een na laatste kroeg, waar volgens ons toch meer de ‘locals’ kwamen. Er kwam een ‘verdwaalde’ bloemen verkoper binnen met in zijn hand 1 kerstster. Hij begon een heel verhaal over hoe moeilijk het allemaal was en dat hij geld nodig had voor zijn vrouw en kinderen. Hij vroeg 8 euro voor die kerstster, nou ben ik persoonlijk wel een “Kerstster-liefhebber” maar 8 euro en dan ook nog de hele avond met een kerstster in de handen blijven lopen, vond ik niet zo’n goed idee. We hebben hem uiteindelijk maar afgekocht met 3 euro, omdat hij zo vervelend bleef aandringen. De kerstster mocht hij van ons houden. In de laatste kroeg nog een paar biertjes en voor de liefhebber nog een Gin-Tonic. We konden nog steeds buiten ons biertje drinken, en het was heel druk. Wat schetst mijn (onze) verbazing, komt weer de bloemen verkoper, met in zijn handen 1 kerstster weer bij ons langs. Hij herkende ons niet eens!! Probeerde weer om de kerstster aan ons te verkopen. Hem duidelijk maken dat ik hem in de vorige kroeg al 3 euro had gegeven van ons ‘geld voor de bedelaars’. Maar dat verhaal kwam helemaal niet bij hem binnen. Zijn ‘ninjo’s’ (kinderen) hadden geen eten, en hij had het zo zwaar enz. enz. Wat een figuur. We hebben ons op het laatst maar omgedraaid en toen liep hij verder. (Ben benieuwd of hij die kerstster nog aan iemand heeft kunnen verkopen.

Vanochtend wat langer uitgeslapen, het is tenslotte zondag. Daarna een hele lange wandeling, met tussendoor nog ergens een lekker ontbijtje, tegen een uur of half 12. Om 3 uur had Onno de fietsen gehuurd, dus hadden we nog veel tijd over en hebben we ‘sightseeing ‘ gedaan. De fietstocht was geweldig, je ziet dan veel meer van de stad. Mede  dankzij onze Vlaamse gids, die ongeveer 5 kwartier in 1 uur lulde, maar erg veel humor had en uiteraard leuke Vlaamse uitdrukkingen gebruikte. We zijn zo’n 2 uur onderweg geweest en kregen veel uitleg over de stad, haar geschiedenis en de diverse bevolkingsgroepen. Ook een spannende uitleg over het stierenvechten. Je kunt er natuurlijk op verschillende manieren naar kijken, dieren mishandeling >traditionele cultuur, de gids wist het zeer boeiend uit te leggen. Wel jammer dat Gré onderweg nog een klein ongelukje had. We hadden net het  verhaal gehoord over het stierenvechten, en de gids en iedereen stapte weer op de fiets, toen ineens Gré van zijn fiets afrolde en op de grond viel. Wat bleek??  Het bleek dat Raymond iets achteruit liep en daarbij niet in de gaten had dat Gré nog achter hem stond… hij duwde met zijn achterwiel tegen de fiets van Gré die net aan het opstappen was. Gelukkig geen verwondingen, Gré viel heel soepel en de fiets was niet kapot. (alleen liep de voorband een beetje aan) Beetje recht gebogen en daar gingen we weer.
Al met al relaxed gefietst (wij hadden een E-Bike) en veel plezier gehad en veel over Sevilla geleerd. Na het fietsen, het was al door 5 uur heen, hebben we een restaurantje gezocht waar we (eindelijk) ons 1-ste biertje konden drinken!! Met wat tappas erbij, want we hadden al veel gelopen en gefietst vandaag, helemaal goed. Nu moeten we straks nog gaan eten, alhoewel het misschien moeilijk zal zijn om een restaurant te vinden. Op zondag zijn veel restaurants gesloten. We gaan het zien, nu eerst nog even liggen, en tegen half 9 maar weer de stad in. Benieuwd in welk restaurant we nu weer terecht komen.