Chambre no. 31 / reis naar Fecamps / Le Palias Benedictine D.O.M. / Pont de Normandië / Honfleur

30 augustus 2022 - Honfleur, Frankrijk

Na een goede nachtrust, wel al vroeg kabaal van de meeuwen vanochtend, gingen we naar de ontbijtzaal/kamer in hotel de Calais. We waren niet de eersten, de overige gasten (veelal wat oudere Fransen) waren al druk bezig om hun ontbijt, met grote koppen koffie en veel melk te nuttigen. Er was een hilarisch moment. Omdat je een groot dienblad moest pakken, om al je ontbijtspullen (bordje, kopje, croissantjes, kaas, of worst enz.) op te zetten. Aan het het eind van de buffet tafel ging het echt goed mis. Een wat oudere Fransman wilde koffie inschenken, hij moest daarom zijn dienblad loslaten. Omdat de buffet tafel zo smal was, en hij het dienblad niet helemaal goed op de tafel had staan, viel zijn hele dienblad op de grond. De Franse kaas, het brood, beleg, worst, alles over de grond heen. Van schrik liet de arme man ook nog zijn koffie uit de handen vallen, boven op de zooi die al op de grond lag. 😨  Van die dingen kunnen ons allemaal overkomen. (Ik voel een ‘Ordelmansje’ opkomen) 😂 Het was zo zielig en hij keek  zo hulpeloos om zich heen.

Dan nog een feit, waar ik zelf eigenlijk nog niet bij stil had gestaan. Als je in een goedkoop hotel gaat zitten, zijn de gasten om je heen zeg maar ook niet van de aller sjiekste. En van douchen komt het ook niet bij iedereen, je kon de zweetlucht ruiken als je dicht langs iemand liep. 🫢   Ik moest  nog lachen om Hedi, “weet jij waar de losse suiker ligt, vroeg ze aan mij”. Ik had de suiker ook niet ontdekt. Hedi bleef eerst zitten en wachten op de serveerster, maar die kwam niet. Vervolgens stond Heed op en ze probeerde aan iemand van de bediening uit te leggen dat ze losse suiker zocht voor op de croissant. (Wij hadden alleen suikerklontjes zien liggen) ik zag Hedi een soort van smerende beweging maken, ondertussen een aantal keren het woord croissant noemen (onze Heed kent haar Frans best wel een beetje) maar de serveerster begreep er niets van…😅 Uiteindelijk werd de suiker gevonden, kortom een geweldig begin van de dag. Voordat we naar Fecamp vertrokken hebben we nog even langs de markt gewandeld, die langs de boulevard was opgezet. Nog een kopje koffie besloten we en daar de volgende situatie. Ik zie een enorme ‘kolos’  over de markt lopen. Op zijn rug stond ‘Agent Municipal’, ik denk een soort van stadswacht bij ons. Ik had gelijk zo iets van, hier is het veilig want er is toezicht. Nee maar hoe kan het zo groeien vraag je je af. Ik heb geprobeerd ongezien een foto van hem te maken. Daarna op weg. We hebben zoveel mogelijk de route Nationale genomen richting Fecamp, weer een stuk zuidelijker dus. Daar aangekomen op de boulevard een parkeerplek gevonden en daar een lekkere sandwich gekocht bij een tentje aan de boulevard. Iets te drinken, en nog even gefitnesst (zie video) 😩

Ik had in een boek gelezen dat er in Fecamp de beroemde D.O.M. Benedictine wordt gemaakt. Het ‘Palais Benedictine’ was vlakbij dus daar heen gereden. We kwamen midden in de stad bij een prachtig paleis aan, het was vroeger een klooster van monniken geweest. Zij waren al in een vroeg stadium bezig met brouwen van allerlei drank, voornamelijk met als doel een soort van geneesmiddelen ontwikkelen. Er zitten ook heel veel kruiden verwerkt in de D.O.M. In 1863 heeft Alexander le Grand het recept terug gevonden. Daar is hij ruim een  jaar mee aan het experimenteren gegaan en daaruit is de D.O.M. Benedictine voortgekomen. Het brouwproces vond plaats in het oude klooster dat hij heeft laten ombouwen tot een paleis met een grote distilleerderij erin. Wij vinden het een bezichtiging waard en kochten een kaartje voor een rondleiding. Achteraf mochten we ook proeven en hebben we ook maar gelijk een fles gekocht. Lekker bij de koffie toch?

Daarna ging de reis verder naar de eindbestemming van vandaag, het plaatsje Honfleur. Voordat je Honfleur binnen rijdt kom je over de Pont de Normandie, een imposante brug over de Seine, die daar uitmondt in de Atlantische Oceaan, bij de andere bekende plaats Le Havre.  Nadat we onze verhuurder hadden gebeld, kregen we de exacte locatie van onze Airbnb door. Op zo’n 5 km afstand van Honfleur, Residence Adonis te Equemauville. Een appartementen complex met meerdere studio’s, en een (buiten) zwembad bij het begin. In onze Airbnb een badkamer met douche en ligband, een kamer met tv, eettafel, 2-persoonsbed een keukentje en buiten een soort van terras en een kleine tuin. Nadat alles was gesetteld, op zoek naar de dichtstbijzijnde supermarkt om wat inkopen voor morgen te doen.

We hebben ook een adres gevonden om fietsen te huren voor morgen en overmorgen, want we willen wel wat van de omgeving bekijken. Voor Hedi was er nog een E-bike beschikbaar, voor mij een sportieve fiets (geen racefiets) Morgenvroeg worden de fietsen gebracht en donderdag eind van de  middag weer opgehaald. Toen dat was geregeld zijn we nog even in Honfleur op een (jawel, daar is ‘t ie weer) terrasje gaan zitten met mooi uitzicht op de haven. Nu zijn we weer ‘thuis’. Ik typ een beetje over vandaag en bij Hedi vallen de ‘luiken’ bijna  dicht. Morgen weer een nieuwe dag, met ongetwijfeld nieuwe avonturen. Groetjes en dikke kus van 👩🏽‍🦰 (al lekker bruin in haar gezicht) en 🧔‍♂️